El 'win-win' Mobile-Barcelona
El Mobile World Congress (MWC) arriba a la seva edició barcelonina número 18, la majoria d'edat. Un llarg recorregut que ha comportat superar moments de crisi, des de vagues del transport fins a l'aturada global pandèmica. Però, sobretot, que ha consolidat un model d'excel·lència, tant en termes econòmics com ciutadans, tant des de la perspectiva internacional com des de la local i la nacional. El Mobile s'ha convertit en un dels millors esdeveniments globals de tecnologia, una oportunitat única per als professionals per submergir-se al cor de la innovació i d'experimentar les últimes tendències. És, sens dubte, l'espai de referència de la digitalització dels negocis.
Si el 2023 va rebre 88.000 assistents de més de 200 països en representació de 2.800 organitzacions –incloses 700 start-ups concentrades al 4FYN–, que van deixar un impacte econòmic de 461 milions d'euros, per a aquest 2024 la xifra prevista d'assistents ja és de 95.000, cada cop més a prop del rècord de 109.000 participants del 2019. També s'aspira a superar la resta d'indicadors, inclòs el de negoci. Està justificada, doncs, l'eufòria poc dissimilada entre organitzadors i amfitrions.
No en va, la seva importància estratègica per a la projecció de l'economia catalana és evident. És un esdeveniment de repercussió global amb Barcelona com a epicentre, sense menystenir l'Hospitalet de Llobregat. Dona, per tant, un avantatge competitiu indubtable al teixit empresarial del país –aquest any la presència catalana bat rècords–, especialment amb relació a tot el que té a veure amb el sector tecnològic. Però la repercussió del MWC va fins i tot més enllà. És el congrés més esperat de Fira de Barcelona i de la ciutat, i és una marca tecnològica que reforça la idea de la capital catalana com a pol de modernitat i innovació, com un lloc de coneixement i negoci que aporta un complement diversificador a la imatge d'una Barcelona que té en el lleure –gastronomia, bon temps, esport– i la cultura –música, museus, patrimoni– dos pilars. L'aliança Mobile-Barcelona és un win-win d'èxit i de futur.
Després del sotrac del coronavirus, que va portar a cancel·lar l'edició del 2020 i a fer-ne una reduïda el 2021, el MWC ja ha recuperat plenament la seva capacitat de convocatòria i projecció. Les grans telefòniques –Xiaomi, Honor i Huawei– hi presentaran novetats, amb el 5G avançat com a principal reclam i el 6G en l'horitzó, tot i que encara falten alguns anys per veure dispositius compatibles amb aquesta tecnologia. Les millores del wifi, la ciberseguretat, la sostenibilitat i per descomptat la intel·ligència artificial (IA), present transversalment en molts aspectes i àmbits temàtics de la cita, també seran rellevants aquests dies a Barcelona. De fet, el MWC ja fa temps que va molt més enllà dels mòbils, en una aposta cada cop més complexa i oberta per la comunicació i la informació tecnològica. I a part de les firmes esmentades, la llista de grans empreses també inclou Amazon Web Services, Google, IBM, Meta, Microsoft, Samsung i T-Mobile, a més de China Telecom i la japonesa KDDI, que hi són per primer cop.
La simbiosi MWC-Barcelona ha de seguir donant alegries els pròxims anys.