21/07/2023

Objectiu: viatjar sense contaminar

L'abisme de preus a Europa entre viatjar en avió –molt més barat i molt més contaminant– i viatjar en tren –més car i menys perjudicial per al medi ambient–, denunciat amb números per Greenpeace, és una evidència palmària i s'ha de poder revertir en el curt termini. El canvi climàtic no espera. També resulta obvi que viatjar en vaixell, sobretot en els grans ferris turístics, té igualment efectes ambientalment nocius. Respecte a aquest últim punt, el govern d'Amsterdam acaba de decidir que aquestes embarcacions s'hauran de conformar amb no entrar al cor de la ciutat, igual com ja passa a Venècia. Al port de Barcelona s'estan arbitrant altres mesures limitadores amb els ferris en què caldrà aprofundir, tant pel que suposa d'allau de persones com específicament de contaminació.

En el cas dels avions, l'informe en qüestió situa Espanya com el país de la Unió Europea més mal posicionat. L'ONG ambientalista ha analitzat 112 rutes entre ciutats europees i ha conclòs que en 79 els vols són més barats que el tren; és a dir, en el 70% dels casos. A més, entre les opcions més barates en tren, la gran majoria són molt lentes. I què passa amb Barcelona? Doncs que destaca, i no precisament en positiu. La ruta que uneix la capital catalana amb Londres és la que presenta a Europa una diferència de preus més gran entre el tren i l'avió: l’opció ferroviària és fins a 30 vegades més cara si es compren els bitllets el mateix dia que es vol fer el trajecte. En tren, a més, es triga 11 hores, el doble que en avió si es compta de porta a porta. Tampoc surten ben parades les rutes Londres-Bratislava (15,5 vegades de diferència de preu), Madrid-Brussel·les (15 vegades) o Budapest-Brussel·les (12,5 vegades). 

Cargando
No hay anuncios

En conjunt, Espanya és a la cua de l'informe, només per davant del Regne Unit, que també ha estat inclòs en l'estudi. Per què ocupa un lloc tan dolent? Doncs perquè l'Estat té la densitat més alta d’aerolínies low cost: Ryanair, EasyJet, Vueling, Volotea, Air Europa i Wizz Air. Només rep bona nota el trajecte en tren Barcelona-Madrid. En canvi, ni tan sols es pot anar de Madrid a Lisboa en tren. I la manca de combois nocturns clama al cel, aquí i arreu, tot i que tot just ara es comença a revertir. Benvingut sigui aquest petit gir.

L'èxit quantitatiu dels aeroports del Prat i Barajas està assegurat, i en el cas català no es pot obviar fins i tot la necessitat d'una ampliació, però això no hauria d'obstar per potenciar de manera efectiva i ràpida les opcions ferroviàries. De fet, té sentit el que demana Greenpeace quan fa notar que en lloc de subsidiar les aerolínies amb exempcions fiscals, el que caldria és fer polítiques semblants amb el tren. Tendir a fer, sempre que es pugui, els trajectes curts amb aquest mitjà molt menys contaminant hauria de ser una prioritat governamental i social. No es tracta de renunciar al progrés tècnic ni a la mobilitat, però sí de posar el factor ambiental com a essencial en les polítiques i les decisions personals. Viatjar minimitzant la contaminació ha de ser un objectiu.