A cop de campanyes i de consciència dels conductors, amb els anys s'ha aconseguit reduir una mica el nombre d'accidents de trànsit i, a més, cada cop hi ha menys reticències a les noves restriccions a l'hora de conduir. Cinturó de seguretat, límits de velocitat, prohibició del consum d'alcohol –aviat al 100%– o drogues, multes per fer servir el mòbil mentre es condueix... El cert, però, és que malgrat tot el 2023 van morir 288 persones en sinistres en vies interurbanes i nuclis urbans, un 9% més que el 2022. Acabem de saber que els ferits greus en accidents de trànsit a l'àrea metropolitana de Barcelona s'han disparat un 20% l'últim any. I hem viscut un cap de setmana funest, amb vuit morts a les carreteres catalanes. Els controls viaris i les campanyes, doncs, són necessaris i possiblement caldria ser encara més estrictes amb les imprudències temeràries.
Parlant d'imprudències temeràries, una que clama al cel és la de les persones que directament condueixen sense carnet. A Catalunya, cada dia, de mitjana, s'intercepten 50 persones que condueixen sense carnet, bé perquè no l'han tingut mai, bé perquè han gastat tots els punts i els l'han retirat. Així, el 2023 hi va haver 18.160 conductors enxampats circulant sense el document en regla, i enguany, fins a l'agost, ja n'han enxampat més de 7.600 en aquestes condicions. Són els detectats en algun control rutinari, perquè han provocat algun accident o perquè tenien una conducció temerària que ha fet sospitar. Per tant, segurament la xifra d'aquest tipus d'infracció és superior.
Podria pensar-se que la majoria d'aquestes persones tenien carnet i que, per les circumstàncies que fos, han perdut els punts, però com que necessiten el cotxe per a la seva vida quotidiana han decidit jugar-se-la. Aquest sol fet ja és un delicte, però almenys es pot pensar que com a mínim coneixen les regles bàsiques. Tanmateix, la realitat és que la majoria, gairebé 10.000 persones, no han trepitjat mai una autoescola i en molts casos ni s'han plantejat treure's el carnet. És a dir, consideren que no cal estudiar les normes de trànsit ni els senyals i tampoc practicar per saber com reaccionar davant una situació inesperada i conduir de manera segura. Són un perill, per a ells però sobretot per a la resta de conductors i de vianants amb què es troben, i cal combatre-ho amb més rigor.
La seguretat en el trànsit depèn de molts elements. Del bon traçat i les bones condicions de les carreteres i les vies urbanes i de l'estat del vehicle, per descomptat. Però la part fonamental, i per això la majoria de campanyes s'hi focalitzen, és el factor humà. La majoria d'accidents tenen l'origen en un error humà, en distraccions –amb el mòbil, per exemple–, en la conducció sota els efectes de les drogues o l'alcohol o en una conducció temerària per pensar-se que se'n sap més que els altres i que es pot fer el que es vulgui. Però tot això es paga, no només físicament sinó penalment. Conduir sense carnet és una de les causes que poden arribar a comportar penes de presó que oscil·len entre els sis mesos i els dos anys. I no és una broma. Ara mateix, a Catalunya, per diverses causes relacionades amb delictes de trànsit, hi ha 236 persones a la presó.