La pobresa energètica continua amenaçant les famílies
Aquest mes d’octubre, les famílies que tenen la llum amb tarifa regulada han pagat el preu més car de la història. Segons l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), el preu majorista mitjà ha sigut de 204,09 euros, i, per tant, una família mitjana haurà superat per primer cop els 100 euros en la factura de la llum. Encara que els últims dies sembla que el preu està baixant –tot i que segueix disparat si es compara amb els anys anteriors–, el cert és que intentar estalviar fixant-se en les oscil·lacions del preu segons les hores del dia és una tasca gairebé impossible per al consumidor mitjà. Les famoses hores vall, quan l’electricitat és més barata, oscil·len, i, per exemple, aquests últims dies han sigut més al capvespre que a la nit. Però això no vol dir que continuï així sempre.
Si seguir el galimaties de la factura i l’estructura del preu de la llum és complicat fins i tot per als experts, per a les persones vulnerables és impossible. Bona part de la feina que fan les entitats de suport a aquestes famílies passa per revisar les factures, avisar-les quan, com és habitual, tenen contractada molta més potència de la que necessiten, la qual paguen sense necessitat, i aconsellar-les sobre quins tràmits poden fer per demanar les ajudes o bonificacions que a poc a poc s’han anat incloent en la legislació.
Cal tenir present, per exemple, que per poder accedir al bo social cal estar en el mercat regulat, aquest mateix que ara ha batut rècords, i els tràmits que s’han de fer als serveis socials municipals molts cops són complicats i difícils d’entendre per a molta gent.
Aquestes ajudes, a més, no arriben ràpid. L’acord que es va presentar amb tant de ressò el 29 de març passat entre Endesa, la Generalitat i altres administracions, per exemple, no ha arribat encara als afectats, que expliquen que fa set mesos que esperen saber si se’ls perdona el deute que tenien. Els portaveus de l’Aliança contra la Pobresa Energètica, que va ser una de les entitats instigadores de l’acord, expliquen que encara no coneixen cap cas en què s’hagi rebut la carta de condonació del deute. I des de l’empresa, que assegura que no ha tallat la llum a famílies vulnerables, admeten que no les han enviat perquè, diuen, durant aquest temps han fet tasques de validació i recollida de dades, però que estan a punt de fer-ho.
Mentrestant, però, l’angoixa de moltes famílies va en augment per la incertesa del que pugui passar aquest hivern i la inquietud que genera veure cada dia als informatius notícies alarmants sobre l’augment de la llum. En moltes cases pobres ja fa temps que es viu mig a les fosques i que posar un electrodomèstic representa gairebé un luxe, però la situació és especialment delicada quan arriba el fred i es necessita fer servir aparells elèctrics –molts cops vells i poc eficients– per escalfar-se.
La burocràcia no pot dilatar fins a l’infinit les mesures socials que s’han pactat i que són urgents, i les administracions han de vetllar perquè la informació i els recursos arribin a la gent que realment ho necessita. No es pot perdre el que ja s’ha aconseguit.