No, no controles: l'alcohol a la carretera s'ha d'erradicar
Un terç de les persones que moren en accidents de trànsit havien begut per sobre dels límits permesos. Tot i l'enduriment de les normes i l'augment de controls, que han tingut un efecte clar amb la disminució d'accidents per aquesta causa, el cert és que el consum d'alcohol encara és un dels principals motius dels sinistres, juntament amb l'excés de velocitat i les distraccions. Se sap que és així, però encara hi ha persones que no en fan cas i, a vegades, confiades pels cops en què no els ha passat res, creuen que es poden permetre conduir amb, per exemple, tres copes de vi a sobre i no els passarà res. Gairebé sempre acaba passant. Està demostrat que qualsevol quantitat d'alcohol, per petita que sigui, té efectes en el cos que fan la conducció més insegura. Per exemple, es redueix el nombre i la velocitat dels moviments oculars, queda alterada la percepció de les llums i senyals, i també fa que sigui més difícil calcular tant les distàncies com la velocitat pròpia i la dels altres usuaris. A més, fa que hi hagi un excés de confiança amb un mateix que a la carretera es tradueix en conductes més imprudents i perilloses, cosa que posa en risc no només el conductor, sinó altres persones.
En aquest context, la proposta del govern espanyol de reduir gairebé a la meitat la taxa d'alcohol en sang permesa és una bona notícia. El ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, va avançar ahir que està previst portar la proposta de reforma de l'article 20 del reglament de circulació en un tràmit que serà una mica llarg, perquè requerirà el debat i l'aprovació parlamentària. Ara mateix, el mínim permès són 0,5 grams per litre de sang o 0,25 mil·ligrams per litre d'aire aspirat, i la nova proposta situaria el límit en els 0,2 grams per litre de sang i els 0,10 mil·ligrams per litre d'aire aspirat. Era una proposta que inicialment estava prevista només per als conductors professionals i els novells –que actualment ja tenen un límit més baix del 0,3 en sang–, però, en part per la pressió de les associacions de víctimes, s'ha decidit aplicar-la a tot el conjunt. D'aquesta manera, si s'acaba aprovant, Espanya seria un dels països europeus amb el límit de tolerància més baix, ja que només tenen aquest llindar del 0,2 estats com Estònia, Polònia i Suècia, tot i que n'hi ha d'altres, com Eslovàquia, Hongria, la República Txeca i Romania, on la taxa és directament del 0,0. L'objectiu, de fet, hauria d'acabar sent aquest, o almenys aquesta és la recomanació de tots els experts.
Cal veure ara com anirà el debat d'aquest canvi, però, tal com ha passat amb el tabac, cada cop hi ha més consciència dels ciutadans i costa creure que hi haurà oposició a aquestes mesures. Lluny queda aquell 2007 en què José María Aznar es feia el fatxenda dient que qui era la DGT per dir-li el que podia o no podia beure ell, tot i que poden haver-hi sorpreses entre els defensors de la malentesa "llibertat". Des d'aquell any, però, i per fortuna, el percentatge de positius en les proves d'alcoholèmia s'ha reduït més de la meitat. La majoria de la població ha estat, i és, molt més responsable, i ja fa temps que sap que qui beu no condueix.