Grifols, exemple d’empresa familiar innovadora
La farmacèutica catalana mostra que la internacionalització és la clau per créixer en temps de crisi
La farmacèutica Grifols va presentar ahir uns resultats que la converteixen en la principal empresa familiar catalana. Grifols va guanyar 532 milions, un 13% més que l’any passat, amb una facturació global de 3.935 milions, un 17% més que el 2014. Aquesta corporació s’ha convertit, per diferents motius, en el millor exponent de la indústria catalana, ja que en pocs anys s’ha situat com la primera europea i la tercera mundial en el sector dels hemoderivats. En primer lloc, cal destacar la seva aposta per la recerca i la innovació, que l’han convertit en puntera a nivell científic, cosa que possibilita la creació de llocs de treball molt qualificats i d’alt valor afegit. En concret són gairebé 15.000 treballadors a tot el món, 3.250 dels quals a Espanya, la majoria a la planta de Parets del Vallès, centre neuràlgic de la companyia.
En segon lloc, Grifols ha sabut veure com ningú que, com deia un vell eslògan, el nostre mercat és el món. El 95% del negoci de l’empresa catalana és ja internacional, amb un pes especial dels Estats Units i del Canadà, que junts sumen el 60%. Precisament, el 2015 ha sigut un any d’expansió internacional per a Grifols, que ha posat en marxa una nova planta als Estats Units i ha traslladat la divisió de biociència a Dublín. Una decisió, aquesta última, que se li ha criticat, perquè Irlanda té una política fiscal molt agressiva per atreure empreses. Però en el balanç de l’any presentat ahir Grifols assenyala que ha pagat fins a un 23% en impost de societats el 2015, una xifra molt superior a la de la majoria de grans corporacions, i més elevada que la del 2014.
Grifols també és exemplar perquè demostra que una empresa de propietat familiar (el relleu de Víctor Grífols està assegurat a partir del 2017) també pot assolir un volum prou gran per ser un actor mundial important gràcies a una encertada política de compres i d’obertura de filials. Precisament, recerca, volum i internacionalització són claus per resistir millor en un context de crisi, tal com demostra l’experiència de Grifols, i marquen el camí que hauria de seguir l’economia catalana en el futur. Si algú vol exemples pràctics d’èxit, aquí en té un.