Europa està perdent la cursa del cotxe elèctric
La Xina ha premut l'accelerador del cotxe elèctric. La indústria occidental, i l'europea en particular, necessita deixar enrere ràpidament els vehicles d'hidrocarburs per no perdre peu en aquest sector crucial, no només en termes econòmics, sinó també ambientals i tecnològics. Les dades són aclaparadores. En poquíssim temps, des de la sortida del covid, el gegant asiàtic ha fet un salt endavant indubtable: avui, un 41% de les exportacions mundials de cotxes elèctrics són xineses, quan el 2019 suposaven el 21%. A més, un 52% de les vendes de cotxes endollables (elèctrics i híbrids) són de marques xineses. Més dades sobre aquesta indissimulable preeminència: dos de cada tres bateries per a cotxe electrificat ja es fabriquen a la Xina i un 32% dels cotxes exportats per aquell país van destinats a la Unió Europea (i un 9% al Regne Unit). La penetració i potència xineses suposen un embat brutal.
De moment, doncs, queda clar que Europa està perdent la cursa global del cotxe elèctric. Davant d'això, la pregunta clau és: ¿hi ha capacitat de reacció? De moment, a causa dels aranzels i la guerra comercial amb els EUA, la Xina s'ha focalitzat en el mercat del Vell Continent, on l’any 2025 es calcula que hi exportarà 800.000 cotxes, la majoria elèctrics. La forta aposta es basa en una agressiva política comercial sustentada, tal com ha denunciat la presidenta de la Comissió Europa, Ursula von der Leyen, en uns preus "artificialment baixos" gràcies als ajuts públics. Uns preus contra els quals la indústria europea no pot competir. Von der Leyen, per tant, insinua que caldrà posar barreres al que considera una competència deslleial.
En tot cas, mentre no es prenguin hipotètiques mesures de xoc, que ara mateix no estan sobre la taula i que, donats els interessos i dependències creuats –la Xina no deixa de ser alhora competidor i soci– no està clar que tirin endavant, les companyies continentals no tenen cap més remei que accelerar i abaratir també elles la seva producció elèctrica, i els estats hi hauran d'ajudar amb l'impuls al consum i amb la facilitació de les infraestructures de càrrega. Dos aspectes, per cert, en què Catalunya i Espanya van a la cua: només Itàlia se situa per darrere en la venda de vehicles 100% elèctrics. Esclar, tant el preu com la manca de servei són els dos elements que frenen ara mateix aquí la venda de cotxes només de bateries. Urgeix posar-hi remei amb una política concertada público-privada. En aquest sentit, alguns sembla que estan fent els deures: Seat i Volkswagen tenen planificada només a Espanya una inversió d’uns 10.000 milions d’euros, l’aposta industrial més important que s'ha fet mai a l’Estat. Aquest és el camí.
En tot cas, en conjunt anem tard i la Xina, com ja s'està veient, va a tota màquina i no ens esperarà. Tampoc no ens esperarà el canvi climàtic. Dues raons de pes per posar-nos les piles amb el cotxe elèctric.