Falten pocs dies per estrenar un nou curs escolar, un nou cicle que arriba carregat de reptes. Al dossier de l'ARA d'aquest diumenge hem seleccionat els principals i els expliquem, aportant un bri d'optimisme amb alguns casos d'èxit dels molts que existeixen en l'ecosistema educatiu del país. Centres que se'n surten, com l'institut de Berga que ha capgirat els mals resultats en matemàtiques aplicant un mètode innovador, el centre de formació professional que ha aconseguit oferir un programa de formació a l'exterior als seus alumnes i l'escola d'alta complexitat que presumeix de bons resultats acadèmics fent de la seva biblioteca el centre de gravetat.
Més enllà d’aquestes valuoses històries, la realitat és que l’abordatge de mesures per redreçar el sistema educatiu català és urgent, tal com van demostrar els mals resultats acadèmics, que van encendre totes les alarmes el curs passat. Revertir-los no es fa en un dia (ni en un curs), però caldrà treballar per recosir el diàleg i les complicitats entre tota la comunitat educativa i consolidar un horitzó de remuntada. Diàleg és la bandera que promet la nova consellera d'Educació, Esther Niubó, que concedeix a l'ARA la primera entrevista des que la van nomenar, fa poques setmanes. Ben segur que docents, direccions i famílies tenen una llarga llista de propostes que caldrà abordar amb ambició, capacitat d'escolta i voluntat d'arribar a acords.
La millora dels resultats educatius implica atendre les necessitats dels alumnes (ells han de ser el centre) i també les mancances més urgents que els docents troben en la seva feina en el dia a dia, com la falta d'efectius a les aules. Treballar per un sistema educatiu més equitatiu, reduir les desigualtats entre centres, ha de ser una de les prioritats. Tan important és que arribin més recursos com que aquests recursos es destinin allà on fan més falta. Per això cal que les mesures s'orientin a acompanyar les escoles i instituts perquè puguin desplegar les metodologies que els permetin millores educatives. Reduir la segregació escolar i l'abandonament, i impulsar encara més i millor la formació professional donant-li els recursos que necessita, són també deures pendents.
El blindatge del català a l'escola ha de ser una línia vermella. Amb el decret per protegir-lo suspès per la justícia a l'espera que el Tribunal Constitucional (TC) es pronunciï, i més enllà de la llei vigent que el situa com a llengua vehicular, el que cal és que el nou departament garanteixi que això es compleix als centres. El retrocés preocupant del nivell de català dels alumnes de 4t d'ESO i la caiguda en picat de l'ús social entre els joves obliguen a garantir més que mai la protecció i promoció de la llengua al sistema educatiu.