Qui decideix ha de donar exemple
Fa pocs dies es va conèixer la condemna que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha dictat contra Espanya per l'excés de contaminació a l'aire durant anys a Barcelona, la seva corona metropolitana i Madrid. Entre el 2010 i el 2018, aquestes zones han superat àmpliament el màxim anual permès de diòxid de nitrogen (NO2) —un contaminant lligat al trànsit— i la sentència retreu a l'Estat, i de rebot als respectius ajuntaments, que no hagin pres les "mesures adequades" per posar-hi remei i hagin posat en perill la salut dels ciutadans i també del medi ambient. Era una sentència esperada que afecta un període anterior a la posada en marxa de la zona de baixes emissions (ZBE), que, precisament, es va implantar per reduir la contaminació del trànsit amb tot un sistema d'etiquetes que regulen quan i com poden circular els vehicles en funció del seu grau de contaminació.
Aquest sistema d'etiquetes ha tret de la circulació molts vehicles particulars que eren vells i que, per tant, en general eren més contaminats que els nous, que ja porten sistemes més eficients. Ha estat un sistema que ha obligat molta gent a fer una despesa extra si necessitava el vehicle fos per treballar o per a altres usos sense alternativa viable de transport públic. Els ciutadans, i especialment els menys adinerats, que no acostumen a canviar gaire de vehicle, han fet un esforç important per adaptar-se a les noves normes. En aquest context, sorprèn que ara com ara hi hagi encara 155 autobusos del transport públic metropolità que circulen tot i no tenir l'etiqueta mediambiental. Aquests vehicles són legals perquè estan homologats, ja que en bona part donen servei al transport col·lectiu de persones amb discapacitat, però ja fa tres anys que s'ha posat en marxa la ZBE i resulta difícil d'entendre que no s'hagi trobat el moment de renovar-los.
En concret es tracta de 137 busos de TMB i 18 de l'AMB que no compleixen els requisits que, en el cas dels particulars, els impedirien circular normalment. Les dues administracions asseguren que es renovarà tota la flota a principis d'any i recalquen que es tracta d'un percentatge mínim del total. Efectivament, TMB té 1.149 autobusos i només un 10% no tenen etiqueta, i en el cas de l'AMB, dels 843 vehicles que gestiona, només 18 no tenen distintiu. Però cal tenir en compte que la ZBE es continuarà implantant i les condicions cada cop seran més restrictives. El següent pas serà retirar de la circulació els vehicles que circulen amb l'etiqueta groga, que vol dir que encara són molt contaminants, i la meitat dels vehicles de l'AMB tenen aquesta etiqueta.
Qui decideix i estableix les normes ha de ser el primer que les ha de complir. Des del 2019, amb la implementació de les ZBE i també amb el reforç del transport públic, els eixos verds i l'augment dels carrils bici s'està fent una feina important per reduir la contaminació deguda al trànsit, però encara no n'hi ha prou. Cal reforçar molt més el transport públic i, sobretot, cal que sigui exemplar pel que fa a les emissions.