A la cua en cotxes elèctrics
Les dades de vendes de cotxes a Catalunya i Espanya d'aquest 2023 tenen dues lectures clares. D'una banda, la lectura industrial, que trenca el pessimisme dels últims anys gràcies a un augment de les transaccions, les quals, tanmateix, encara queden lluny de les xifres prepandèmiques que el sector s'havia plantejat assolir. A diferència del turisme i els serveis, la recuperació industrial en general i l'automobilística en particular està sent més lenta. I no només pels dubtes dels consumidors, sinó també per les dificultats de la cadena productiva: la guerra d'Ucraïna encara fa que s'arrossegui una manca de components, de manera que el client sovint ha d'esperar. De l'altra, la lectura ambiental, que resulta preocupant per la lentitud en la implantació al mercat de vehicles que permetin avançar en la imprescindible descarbonització.
De fet, les dues lectures estan estretament relacionades: en realitat, més enllà dels colls d'ampolla de la producció, el factor decisiu que ha fet que les vendes no pugessin a un ritme prou bo té a veure amb el preu dels vehicles elèctrics, que clarament no estan a l'abast de la majoria de consumidors catalans i espanyols. Davant d'això, els fabricants reclamen més suport públic al consum d'aquest tipus de cotxes com a mesura clau per incentivar les vendes generals.
De moment, la realitat és que s'ha comprat, tant a Catalunya com al conjunt de l'Estat, un 16,7% més de turismes que el 2022 (118.688 a Catalunya i 949.359 a tot Espanya), en tots dos casos a força distància de les xifres assolides abans de la irrupció del coronavirus, el 2019 (173.469 i 1.250.000, respectivament). El parc automobilístic segueix envellint-se i, per tant, seguim contaminant l'atmosfera molt per sobre del desitjable. Queda clar, doncs, que on no s'avança al ritme necessari és sobretot en els vehicles electrificats, que han suposat només un 12% del total de les matriculacions, quan la mitjana europea se situa en el 20%.
Com que els cotxes elèctrics són cars i com que les prestacions de càrrega en carretera han avançat poc, molts compradors (un 34% a Catalunya) opten per la solució intermèdia dels híbrids (endollables o no) i descarten els elèctrics purs, que a Catalunya només han representat un 6% de les vendes d'aquest any passat. La consciència climàtica ciutadana existeix, però la butxaca i el sentit pràctic acaben manant, bé sigui per allargar la vida dels automòbils antics esperant millors estacions de càrrega, millors ofertes comercials i més ajuts públics de cara a un cotxe elèctric, bé sigui per optar de nou per la gasolina, que al conjunt de l'Estat ha representat aquest 2023 un 34,7% de les vendes. L'únic que ha reculat clarament és el gasoil, de manera que les restriccions a la mobilitat han començat a fer efecte en la ciutadania, tot i que el gasoil encara ha significat el 24,3% de les transaccions. El 40,8% restant és la suma d'híbrids (endollables o no), de gas, d'hidrogen i d'elèctrics purs.
En resum: el cotxe elèctric segueix sent una assignatura pendent. Aquest 2024 tocaria d'una vegada fer un salt endavant. El sector i el govern espanyol s'han de posar les piles.