Tecnologia

Zuckerberg amenaça amb deixar la UE sense Facebook i Instagram

Meta demana a Brussel·les que li permeti continuar enviant les dades dels usuaris europeus als EUA

Mark Zuckerberg.
2 min

BarcelonaEl gegant de les xarxes socials Meta ha avisat aquest dilluns que si no arriba a un acord en matèria de dades amb Brussel·les, es pot veure obligat a deixar d'oferir aplicacions com Facebook o Instagram a la Unió Europea. Així ho ha explicat la multinacional en un document enviat al regulador de la borsa nord-americana. Aquest conflicte neix d'una sentència europea que prohibeix a la companyia tecnològica enviar les dades personals dels seus clients europeus als Estats Units per processar-les i emmagatzemar-les fora de l'espai comunitari.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Si som incapaços de transferir dades entre els països i regions en els quals operem, o patim restriccions per compartir les dades entre els nostres productes, això pot afectar la nostra habilitat per proveir aquests serveis", ha reivindicat l'empresa fundada per Mark Zuckerberg. Meta defensa que, en un escenari en què els reguladors i legisladors europeus considerin "invàlid" aquest traspàs de les dades dels seus usuaris, seria "incapaç" de mantenir les seves xarxes a Europa.

L'estiu del 2020 el Tribunal de Justícia de la UE va tombar el Privacy Shield (escut de privadesa), un marc legal que permetia a les empreses dels EUA intercanviar dades amb la Unió Europea. El cas va arribar a la cort de Luxemburg després de la denúncia de Max Schrems, activista austríac i fundador de l'ONG Europe vs. Facebook. El seu argument era que Washington no complia amb els estàndards de privadesa i que, per tant, els europeus podien ser víctimes en qualsevol moment de la vigilància massiva dels EUA. Malgrat que l'acord ja no és vàlid, Meta i altres tecnològiques nord-americanes segueixen operant com fins ara, amb el risc d'exposar-se a una sanció.

No obstant, el grup de xarxes socials confia en assolir una entesa amb Brussel·les durant la primera meitat del 2022. "El Reglament General de Protecció de Dades encara és una llei relativament nova, la seva interpretació està evolucionant", argumenta Meta en el seu informe. El vicepresident d'afers globals i comunicació de l'empresa, Nick Clegg (també ex vice primer ministre del Regne Unit), ha urgit els reguladors a adoptar una solució "proporcional i pragmàtica" per minimitzar la "disrupció" que això suposaria per als "milers de negocis" que depenen d'aquest mecanisme d'intercanvi de dades.

Segons el portal de dades Statista, només durant el quart trimestre del 2021 Meta va facturar més de 8.300 milions de dòlars a Europa. L'important volum de negoci del grup al Vell Continent fa pensar que, tot i el pols amb Brussel·les, difícilment renunciarà a perdre aquest tros del pastís.

Retenir els usuaris, l'altre gran problema de Meta

A banda de detallar els seus estira-i-arronses amb els reguladors europeus, en aquest comunicat Meta també admet altres dificultats que poden complicar el seu negoci en un futur. Per exemple, el declivi en els nivells d'interacció dels usuaris de les xarxes socials. "No hi ha cap garantia que no experimentarem una erosió similar de la nostra base d'usuaris actius", comenta la multinacional. Meta reconeix que, per retenir aquests consumidors de la publicitat en què es basa el seu model de negoci, necessita que els clients percebin els seus productes com a "útils, fiables i mereixedors de la seva confiança".

stats