Automoció

La xinesa Great Wall Motor descarta definitivament substituir Nissan

El 'hub' d'electromobilitat, la militar Tess Defence i una empresa de logística, la principal opció per ocupar la planta de la Zona Franca

Marxa de protesta dels treballadors de Nissan la setmana passada.
4 min

BarcelonaEl futur de les plantes de Nissan es complica i molt. Segons ha avançat l'ARA, el fabricant xinès Great Wall Motor (GWM) ha abandonat definitivament les negociacions per ocupar la planta de la Zona Franca, que és la més gran, dona feina a prop de 2.000 treballadors i, juntament amb les altres dues fàbriques que té la japonesa a Catalunya, tancarà aquest mateix desembre. GMW ja ha comunicat oficialment la seva decisió i aquest dilluns al migdia hi ha una reunió urgent de la taula de reindustrialització de la japonesa per desencallar la situació.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La taula de reindustrialització de Nissan, que és la que ha de decidir qui ocuparà les tres plantes de la japonesa (a més de la de la Zona Franca, les altres dues són a Montcada i Reixac i a Sant Andreu de la Barca), mantenia un bri d'esperança perquè GWM, que era l'empresa favorita per a la planta barcelonina, tornés a seure a la taula de negociació després de la contraoferta que li van fer els governs espanyol i català fa uns dies i que la mateixa ministra d'Indústria, Reyes Maroto, assegurés que "millorava" i molt pel que fa als ajuts públics de la seva última proposta.

Per a l'empresa xinesa, però, aquesta contraoferta ha sigut insuficient i ha decidit abandonar definitivament les negociacions. La companyia ja va començar a fer marxa enrere a finals de novembre després d'haver visitat les instal·lacions de Nissan a Barcelona. GWM volia més ajudes públiques (al principi se li va oferir 100 milions d'euros) argumentant que la planta és insuficient per cobrir els seus plans de producció a Europa. Uns plans que la mateixa empresa va canviar sobre el que havia anunciat inicialment, duplicant la seva producció prevista de 150.000 a 300.000 vehicles a l'any. La inversió inicial que volia fer l'empresa xinesa era de 200 milions d'euros, una quantitat molt baixa per a un fabricant del sector de l'automoció. Fonts del Govern han assegurat que GWM ha explicat que la planta de Nissan a la Zona Franca "no els encaixa" i que s'inclinen per fer una planta nova i més gran.

El pla B

Davant d'aquesta situació, la taula de reindustrialització de Nissan, formada pel govern de Sánchez i el d'Aragonès, Nissan i els sindicats, no té una altra solució que posar en marxa el pla B. Segons fonts properes a les negociacions, la idea de la taula ara mateix passa per trossejar la planta de la Zona Franca i que l'ocupin el hub d'electromobilitat, liderat per l'empresa catalana QEV i que inicialment havia d'anar a la planta de Sant Andreu de la Barca; el fabricant Tess Defence, que utilitzaria una part de les instal·lacions per al manteniment de vehicles militars i que la Generalitat insisteix que està descartat (però fonts de les negociacions ho neguen), i una empresa logística, que encara està per determinar però que seria una de les que ja han mostrat el seu interès per la planta barcelonina. Entre aquestes hi ha la immobiliària australiana Goodman, que preveu instal·lacions logístiques, de distribució urbana, per a la indústria i "el desenvolupament d'espais flexibles, així com centres de dades que reforçaran la posició de Barcelona com a ciutat de referència en l'àmbit de la indústria 4.0", segons va especificar la mateixa empresa en un comunicat. Una altra opció logística és el tàndem format pel Port de Barcelona i Merlin Properties, que han presentat un projecte per crear 4.000 llocs de treball amb un desenvolupament de naus logístiques i industrials al servei portuari.

En aquest nou escenari, a la planta de Montcada i Reixac es mantindrien els plans inicials i s'hi instal·laria el fabricant de motos elèctriques Silence. A Sant Andreu hi aniria un altre hub però en aquest cas de bastidors. Tot plegat cobriria aproximadament el nombre de treballadors que té ara la japonesa i que aquest desembre es queden sense feina.

A la llista d'espera per si alguna de les negociacions fracassa, com ha passat amb GWM, quedarien les següents empreses: el fabricant belga de furgonetes d'hidrogen Punch, la companyia d'emmagatzematge industrial Mecalux i altres empreses logístiques més petites.

Les reaccions

El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, ha insistit després de conèixer el no de GWM que hi ha altres alternatives. "Hi ha altres projectes que són molt interessants i no volem perdre", ha assegurat. Torrent ha remarcat, a més, que cal que el substitut de Nissan garanteixi els 1.700 llocs de treball en joc i doni "continuïtat industrial". En la mateixa línia s'ha mostrat el president de la Generalitat, Pere Aragonès, que ha insistit que des de l'administració s'ha posat "totes les facilitats" per a la implementació de GWM.

Per la seva banda, els sindicats també han criticat la decisió de la companyia xinesa, que era la que més agradava perquè facilitava un relleu relativament ràpid, ja que totes dues eren del sector de l'automoció. "Des del comitè d'empresa continuem treballant en els diferents plans alternatius que ja es van activar en l'anterior reunió de la taula", recorden els sindicats. També deixen clar que aquesta setmana tenen previstes diverses reunions prèvies a la trobada oficial de la taula de reindustrialització de divendres, en la qual s'ha d'avançar a marxes forçades sobre el relleu de Nissan, tenint en compte que les fàbriques de la companyia japonesa tanquen d'aquí pocs dies.

stats