AUTOMOCIÓ
Economia07/03/2015

Wilhelm Steger: “Ficosa ens pot donar l’entrada a clients molt grans”

Entrevista amb el president de Panasonic Automotive and Industrial Systems Europe

Xavier Grau

BarcelonaWilhelm Steger és el responsable a Europa de l’àrea de negoci de l’automoció de Panasonic, un gegant que està a punt d’obtenir el 49% de la catalana Ficosa per un import que no ha transcendit oficialment, però que podria ser d’uns 200 milions d’euros. Panasonic s’està reinventant i veu en la tecnologia aplicada a l’automòbil una possibilitat de creixement.

Inscriu-te a la newsletter Classe mitjana, meritocràcia i les causes que defensemInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Quina estratègia té Panasonic en el sector de l’automòbil?

Cargando
No hay anuncios

Som una companyia amb gairebé 60.000 milions de facturació que està virant cap al B2B. Un 35% de la facturació correspon a la divisió d’automòbil i sistemes industrials. Dins del negoci B2B, l’automòbil suposa unes vendes d’uns 12.000 milions. En el sector de l’automòbil tenim dos tipus de negoci: un en relació directa amb els fabricants de cotxes i l’altre com a proveïdors de serveis, com els centres d’informació i entreteniment (ràdio, música, navegador, mans lliures i altres).

En què treballa Panasonic en relació directa amb els fabricants?

Cargando
No hay anuncios

Per exemple, en les bateries dels cotxes elèctrics per a Tesla i per als cotxes híbrids de Toyota, amb qui vam fer una joint venture per al Prius que ara intentem estendre a tota la gamma. També treballem per als cotxes elèctrics i híbrids de Volkswagen.

Algun altre producte?

Cargando
No hay anuncios

Fem aplicacions de seguretat i productes d’assistència al conductor. En això, el llegat de les càmeres de consum ens serveix molt. El que ja sabem de càmeres i lents ho apliquem. Per exemple, som el principal proveïdor de les càmeres que es fan servir en els cotxes per a la marxa enrere. Ara s’està evolucionant i ja no només s’instal·len al darrere, sinó també als costats i al davant, per controlar els 360 graus del cotxe.

En què es traduirà això?

Cargando
No hay anuncios

Vam començar al Japó i ara ho estem transmetent a les companyies europees. El nostre primer sistema d’aparcament absolutament automàtic sortirà al Japó el 2016 i a Europa el 2017. Utilitzem sensors d’ultrasons i càmeres a tot el cotxe.

¿I la connectivitat on queda en aquesta estratègia?

Cargando
No hay anuncios

Sí, hem de connectar el cotxe amb el món. Fa dos anys que vam comprar Aupeo, una companyia especialitzada a tenir la música al núvol i escoltar-la al cotxe per streaming. Aquesta experiència d’Aupeo, inicialment només en música, ens va molt bé per aprendre a connectar el cotxe amb el núvol i aplicar-ho a altres serveis com la informació del temps, la informació del trànsit o les notícies.

Quin paper pot jugar Ficosa en aquesta estratègia?

Cargando
No hay anuncios

Volem posar sensors i càmeres a tot el voltant del cotxe i Ficosa hi està treballant. Ells fan retrovisors, per exemple, que poden incorporar càmeres. Fins i tot el mirall interior pot ser ideal per posar-hi una càmera que enfoqui cap a la part del davant i pugui recollir tota la informació del voltant. Ficosa té tecnologia de seguretat, d’acoblament de bateries i, a més, és una companyia que treballa a un nivell molt alt i ofereix a Panasonic l’entrada a molts grans clients globals.

¿L’operació per entrar en el capital ja està tancada?

Cargando
No hay anuncios

Ens vam marcar com a data aquest mes de març i estem pendents de les aprovacions de les autoritats de competència a Europa, la Xina i els Estats Units. Jo crec que podrem tancar-ho abans de final de mes.

Quin paper hi tindrà Ficosa?

Cargando
No hay anuncios

Tindrem el 49% i no la podem integrar a Panasonic, però tindrà una gran influència. Podem ajudar-los a nivell tecnològic i de negoci, però haurà d’avançar autònomament.

En un futur podrien controlar-la?

Dir que no seria mentir, però ara mateix no interessa. Ficosa té un equip directiu molt bo, un gran lideratge, i el que esperem és poder treballar conjuntament molt de temps. No ens plantegem augmentar la participació per tenir-ne el control.

¿Havien estudiat l’operació o van aprofitar l’oportunitat quan la família Tarragó va decidir vendre la seva part?

No fem negocis fortuïts. Hi va haver uns mesos d’investigació en els quals vam veure a nivell industrial i de principis i cultura empresarial si podíem encaixar-hi o no. Després, una part dels accionistes de Ficosa van voler vendre i vam comprar. En total, vam trigar uns dotze mesos a tancar l’operació.

¿Panasonic comprarà més companyies del sector?

Tindrem creixement orgànic, però també adquisicions. Som una gran companyia, molt forta al Japó, però volem créixer a altres mercats com la Xina, Europa i Amèrica, i quan vas fora el creixement orgànic no és prou ràpid i el pots accelerar comprant una companyia local, com Ficosa, o entrant-hi.