El govern espanyol estudia ampliar uns dies, unes dues setmanes, el termini per a sol·licitar ajudes del Perte del cotxe elèctric i connectat que finalitza el 3 de maig, segons ha explicat als periodistes la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, que ha admès que a banda de la de Volkswagen a Sagunt, a Espanya hi podria haver "una altra o altres" plantes de bateries. El termini per a demanar les ajudes es va obrir l'1 d'abril i tenen un valor de 2.975 milions, dels que 1.425 seran crèdits i 1.550 milions seran subvencions. Maroto ha matisat que si s'allarga serà només un dies perquè l'avaluació de les propostes s'ha de fer dins d'aquest any. La ministra també ha defensat el Perte dels xips i semicondustros, el de més alta dotació —11.000 milions d'euros— perquè pot donar resposta a la necessitat d'una autonomia industrial que la pandèmia i la guerra d'Ucraïna han fet més evident.
Wallbox obre una etapa amb la seva nova planta de Barcelona
La companyia inverteix 9 milions i crea 200 llocs de treball per fabricar un milió de carregadors el 2025
Wallbox, l'unicorn català –start-up amb una valoració de més de 1.000 milions de dòlars– ha inaugurat aquest dimecres la nova planta de fabricació a la Zona Franca de Barcelona. Un total d'11.000 metres quadrats per produir els seus carregadors de cotxe elèctric. La nova fàbrica ha comportat una inversió de 9 milions d'euros i la creació, en un primer moment, de 203 llocs de treball, que s'espera que arribin a 520 quan estigui a ple rendiment a final d'any. La companyia espera fabricar-hi 750.000 carregadors aquest any i arribar a un milió el 2025.
A l'acte d'inauguració hi han assistit els fundadors de la companyia, Enric Asunción i Eduard Castañeda, acompanyats del president de la Generalitat, Pere Aragonès; la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, i l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Tampoc hi ha faltat el president d'Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán, perquè l'elèctrica és un dels principals accionistes de l'empresa. La ministra Maroto ha aprofitat l'acte per destacar la normalitat de les relacions institucionals entre el govern espanyol i la Generalitat, malgrat el cas d'espionatge denominat Catalangate.
La nova planta és la tercera de la companyia, després de la inicial de Sant Andreu de la Barca i la de la Xina, i espera inaugurar a la tardor la quarta a Arlington (Texas). Amb la quarta planta espera assolir una producció d'un milió de carregadors aquest mateix any. La planta de la Xina produeix per al mercat local, la de Texas per al Canadà, els Estats Units i Mèxic, i les dues catalanes per a Europa i la resta del món, segons ha explicat el cofundador i conseller delegat de la firma, Enric Asunción, que ha indicat que la companyia, amb només sis anys d'existència, espera passar del miler de treballadors actuals a uns 1.600 a finals d'aquest mateix any.
Els responsables de Wallbox, que cotitza a la Borsa de Nova York, han resumit l'èxit de l'empresa en un fet: no es dediquen a fabricar carregadors, sinó a aportar solucions de gestió i eficiència energètica. "Estem perfectament posicionats entre el cotxe elèctric i la casa", ha afirmat en roda de premsa Asunción, que ha recordat que actualment el 80% dels punts de recàrrega són a les llars i la companyia aporta solucions per gestionar la càrrega en les hores amb la llum més barata o convertir el cotxe en emmagatzematge d'energia d'autoconsum.
De fet, el sistema s'utilitzarà a aquesta planta, perquè s'instal·laran panells solars a la coberta per generar un 40% de l'energia consumida. S'utilitzarà el sistema Sirius, un dels que comercialitza Wallbox i ja funciona a les seves oficines centrals: s'aprofiten els cotxes elèctrics que usen els empleats i els carregadors bidireccionals Quasam —que permeten carregar vehicles però també "descarregar-los" i abocar a la xarxa l'energia de les seves bateries—. A la nit, quan l'energia és més barata, s'aprofita per carregar els vehicles; quan comença l'activitat a primera hora del dia s'usa l'energia emmagatzemada als cotxes o les bateries per minimitzar la dependència de la xarxa ordinària, i a mesura que s'aclareix el dia s'utilitza l'energia solar. Tot això, de manera automatitzada.
Encàrrec d'Iberdrola
Però l'empresa no es vol dedicar només a la càrrega domèstica, sinó també a la pública. De fet, ja té dos productes per a càrrega ràpida i ultraràpida, i el president d'Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán, ha anunciat l'encàrrec de la seva empresa de 10.000 carregadors ultraràpids.
Les autoritats s'han felicitat per l'èxit de Wallbox en els seus parlaments, i per l'aposta per continuar a Catalunya. El president de la Generalitat ha qualificat l'empresa d'una peça clau en la transformació de la indústria de l'automoció i ha destacat que facilita la democratització de la mobilitat elèctrica. Aquesta empresa, ha dit Aragonès, "encaixa en el procés de reindustrialització que està protagonitzant Catalunya, que és verda i digital". Aragonès ha posat Wallbox com a exemple d'empresa innovadora i internacionalitzada —té presència en un centenar de països— i que inverteix a Catalunya malgrat les seves opcions de negoci a tot el món.
El president d'Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán, ha demanat una modificació del mercat elèctric espanyol per reduir el preu de la llum. Per al directiu d'Iberdrola, modificar la tarifa regulada (el PVPC) reduiria el preu de la llum entre un 30% i un 40%. Segons Sánchez Galán, a la resta d'Europa no hi ha tanta dependència de la tarifa regulada. La tarifa espanyola "és única a Europa i s'ha d'assimilar a la resta de països", ha indicat. "Qualsevol cosa que ens faci menys Europa a llarg termini no anirà bé per a Espanya", ha reblat, per tornar a reclamar un canvi en la tarifa regulada.
La ministra Maroto ha qualificat Wallbox d'"aliada del pla de recuperació, transformació i resiliència", mentre l'alcaldessa Ada Colau ha indicat que és una mostra que Barcelona pot liderar l'economia del futur, perquè és una "empresa referent en la lluita contra el canvi climàtic i l'economia circular", que crea "llocs de treball de qualitat".