Wallbox dobla ingressos i eleva les pèrdues operatives a 136,7 milions el 2022
L'empresa catalana va vendre 230.000 carregadors per a vehicles elèctrics
BarcelonaWallbox va tancar l'any 2022 amb una facturació de 146,9 milions d'euros, la qual cosa suposa més del doble que l'any anterior, i va registrar unes pèrdues operatives de 136,7 milions, un 155,5% més. Són les principals xifres d'un any en què ha venut 230.000 carregadors per a vehicles elèctrics a tot al món, ha inaugurat dues noves fàbriques –a Barcelona i a Arlington (Texas)– i ha adquirit dues empreses: Ares Electronics i Coil. A finals d'any també va anunciar una ampliació de capital de col·locació privada per valor de més de 40 milions, dissenyada per enfortir el balanç de l'empresa i disposar de capital per executar el pla estratègic.
L'última notícia de la companyia catalana va ser de caràcter laboral i va arribar fa uns dies. Wallbox acomiadarà 96 treballadors, prop del 7% de la plantilla i la majoria a Barcelona, per fer front a la crisi de l'automoció. Ho va anunciar al gener i l'objectiu, dins un pla d'estalvi, és reduir en 50 milions d'euros els costos per a aquest 2023. És la primera onada d'acomiadaments de l'empresa.
En l'últim trimestre la companyia de carregadors per a vehicles elèctrics va obtenir uns ingressos rècord de 37,3 milions d'euros, un 44% més que el mateix període de l'any anterior, disparats per l'increment del 425% dels ingressos a Amèrica del Nord. L'ebitda (el benefici abans d'impostos, interessos i amortitzacions) ajustat es va situar en 88,2 milions d'euros negatius, que contrasta amb els 35,2 milions negatius de l'any anterior.
Perspectives per al 2023
"Tot i que els nostres resultats han estat lleugerament per sota del rang esperat, el creixement constant del negoci per sobre del mercat és un testimoni de la solidesa de la nostra cartera de productes i de les nostres operacions", destaca el seu conseller delegat, Enric Asunción. Davant d'aquest "complex" entorn a curt termini, Asunción assegura que el 2024, amb l'expansió massiva de la infraestructura de càrrega, se centraran a optimitzar el negoci, conservar caixa i ser rendibles.
De cara a aquest any, tot i la revisió a la baixa de les vendes previstes de vehicles elèctrics a Europa, la companyia preveu uns ingressos d'entre 240 i 290 milions d'euros, cosa que en el millor dels casos significaria tornar a doblar vendes el 2023.
Tal com va avançar l'ARA, a finals del 2022 hi havia cert pessimisme al voltant de la companyia a causa de la caiguda del valor de l'acció, ja que des del dia del seu debut al parquet novaiorquès, l'octubre del 2021, quan va arribar als 1.500 milions de dòlars (uns 1.293 milions d'euros), els títols de la firma s'han desplomat més d'un 60%. De fet, després de dues hores de mercat obert, els títols de la companyia, que cotitzen a la Borsa de Nova York, queien més d'un 10%.