Tecnologia

Els VTC estudien accions legals contra el decret de la Generalitat

El Parlament ha avalat aquest dimecres la nova normativa, que obligarà les plataformes a renovar les flotes

Una discussió entre taxistes i un conductor de VTC el 2018 a Barcelona.

BarcelonaEl sector dels vehicles de transport amb conductor (VTC) està "estudiant" emprendre accions legals contra el nou decret llei de la Generalitat que els regula, que s'ha aprovat aquest dimecres al Parlament. Junts, ERC, el PSC i la CUP han votat a favor de la nova normativa, que implica, entre altres condicions, que els vehicles VTC hagin de mesurar com a mínim 4,9 metres de llargada per seguir operant serveis urbans, cosa que només acostumen a complir els cotxes de luxe i que obligarà a plataformes com Cabify o Uber a renovar pràcticament la totalitat de la flota.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Davant aquesta nova norma, que tindrà una vigència de dos anys —prorrogables a quatre— a partir de l'octubre, les principals associacions dels VTC, Unauto i Feneval, han enviat una carta a la Comissió Europea sol·licitant un procediment d'infracció contra Espanya al considerar que tant el govern espanyol com les comunitats autònomes estan infringint el principi de llibertat d'establiment de la seva activitat.

Per la seva banda, des de Cabify, la plataforma de VTC més afectada pel decret de la Generalitat, asseguren també que estan "estudiant" presentar un recurs d'inconstitucionalitat al Tribunal Constitucional al considerar que la nova norma "sembla inconstitucional i no té sentit". Segons el responsable d'assumpte públics de Cabify, Javier Dorado, "l'aprovació del decret ha estat una decisió precipitada, que no respon a l'interès general". De totes maneres, des de la plataforma descarten fer mobilitzacions massives com el sector del taxi, i basen l'estratègia en una campanya de cartells per la ciutat de Barcelona i informació als usuaris en què s'explicarà el problema.

En aquest sentit, també l'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) es va pronunciar sobre el decret en un comunicat aquest dimarts, on considera que "és contrari a la competència i persisteix en la ineficiència reguladora". Es preveu que el decret redueixi de 4.000 a 1.000 les llicències de VTC.

La victòria per als taxis

Tot i que en un principi els taxistes es mostraven descontents amb el nou decret -pel fet que no implementava la norma de ràtio d'un VTC per cada 30 taxis-, aquest dimecres el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, ha qualificat el decret d'"històric". "Quan la política d'alt nivell es posa a treballar, soluciona les coses", ha assegurat davant els diputats. Els favorables al decret han celebrat les seves paraules amb una gran ovació.

Segons Álvarez, aquesta aprovació és atribuïble a les protestes dels taxistes, que "són un exemple a seguir per la societat i tots els col·lectius que estan lluitant, com la sanitat o els riders", ha assegurat. Alhora, ha afegit que no s'estan destruint llocs de treball, "el que s'està destruint és un model monopolista, anticompetitiu i explotador".

stats