Volkswagen retallarà 30.000 llocs de treball en cinc anys després del Dieselgate
La mesura permetrà a l'automobilística estalviar uns 3.700 milions d'euros
BarcelonaLa crisi dels motors trucats passa factura a Volkswagen. Un any després de l'escàndol de les emissions, l'anomenat Dieselgate, la companyia ha arribat a un acord amb els sindicats per retallar 30.000 llocs de treball a tot el món fins al 2021, segons publica avui el diari alemany 'Handelsblatt', que cita fonts del grup alemany.
La companyia ha confirmat -en un comunicat- que la tisorada més gran es farà a Alemanya: destruiran 23.000 llocs de treball a les fàbriques on hi té la seu la matriu. L'objectiu és estalviar 3.700 milions d'euros a la companyia. La retallada de llocs de treball es farà a través d'amortitzacions i jubilacions anticipades: el fabricant alemany s'ha compromès amb els sindicats a no fer acomiadaments com a mínim fins al 2025.
A més, Volkswagen s'hauria compromès a fabricar dos cotxes elèctrics en dues plantes alemanyes. De fet, malgrat la destrucció de llocs de treball, el president del comitè d'empresa, Bernd Osterloh, ha garantit que "no es tancarà cap fàbrica".
Seat -filial espanyola del grup alemany- assegura que el pla de reducció no tindrà cap afectació sobre la plantilla a Espanya perquè es limita només a la marca Volkswagen, la de la matriu. A més remarquen que els ajustos estaven previstos ja abans de l'escàndol del Dieselgate. Els sindicats espanyols també es mostren "confiats" però demanen "prudència". El secretari general de CCOO, Ignacio Fernández Toxo, ha explicat que encara tenen poca informació però apunta que la mesura està motivada pel "fiasco" de les emissions. Des de l'UGT, també creuen que les retallades no arribaran ni a la planta de Navarra ni a la de Barcelona.
Una crisi amb un cost incalculable
L'escàndol dels motors trucats a Volkswagen afecta uns 11 milions de vehicles dièsel a tot el món, dels quals més de 700.000 a Espanya. La companyia s'ha compromès a reparar tots els vehicles però encara no té resolts tots els problemes. El cost total de les indemnitzacions encara ara és incalculable. La companyia s'ha compromès a indemnitzar els seus clients als Estats Units, però, en canvi, a Europa s'ha limitat a revisar els vehicles i reparar-los sense que perdin prestacions.
Malgrat això la justícia comença a castigar Volkswagen. El 25 d'octubre un jutjat de primera instància de Valladolid va condemnar el grup alemany a pagar 5.006 euros a un dels seus clients, propietari d'un dels cotxes afectats. És la primera sentència en contra de l'automobilística a Espanya.
En aquest cas concret, al qual va tenir accés l'ARA, el jutge no només obliga la companyia a indemnitzar el client per danys i perjudicis, sinó que també exigeix que li repari el vehicle i pagui les despeses del judici. Els 5.006 euros que Volkswagen ha de pagar al seu client corresponen al 10% del valor del vehicle, un Audi Q5 que valia 50.065 euros.
"És un punt d'inflexió en el cas Volkswagen a Europa i a Espanya", va explicar a l'ARA Antoni Cudós, portaveu de l'APDEF, l'Associació per la Defensa dels Drets dels Consumidors, que és qui va portar la defensa del cas. A la sentència, el jutge assegura que el que ha fet Volkswagen és "una actuació en massa que afecta una generalitat de consumidors, que implica un engany a les autoritats de control, que comporta la infracció de normes bàsiques de regulació del sector –l'homologació prèvia– i amb incidència sobre un bé públic com és el medi ambient". A més, la sentència remarca que la indemnització "sorgeix de la infracció dels deures de bona fe i la pèrdua de la confiança del consumidor, béns jurídics de difícil quantificació".