BarcelonaEl patiment que estan experimentant les vendes de cotxes no s’atura. Les matriculacions de turismes i totterrenys a Catalunya han caigut al juny un 13% en comparació amb el mateix mes del 2018. Les dades publicades ahir proven que les vendes no aconsegueixen superar les del maig, malgrat que el juny acostuma a ser un moment molt positiu per a les entregues de vehicles en tots els canals, segons els registres de les patronals de fabricants (Anfac), venedors (Ganvam) i concessionaris (Faconauto).
Inscriu-te a la newsletter Economia
Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi
Les dades permeten fer balanç del que ha succeït els primers sis mesos del 2019, i la tendència és igualment negativa. Des de principis d’any s’han matriculat 91.175 vehicles, cosa que implica un descens de més del 7% respecte del primer semestre de l’any passat, la xifra més baixa des del 2016. Dels cotxes matriculats a Catalunya, més de 70.000 s’han venut a Barcelona (on la davallada és del 7,5%), més de 8.500 a Girona (-3,7%), 7.697 a Tarragona (-10,4%) i gairebé 4.000 a Lleida (-3,5%).
Problema
“Les dades indiquen una tendència que porta molts mesos donant-se: anem a la baixa”, reafirma el president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), Josep Maria Vall. “Es tracta d’una tendència general de l’economia espanyola que ens hauria de portar a fer esforços per ser més competitius en tots els àmbits”.
Les dades publicades ahir donen suport a la teoria. Les matriculacions han caigut a Espanya un 8,3% aquest mes respecte del juny de l’any passat. Es tracta del descens més gran per a aquest mes dels últims vuit anys. Les dades semestrals també són dolentes: els primers sis mesos del 2019, les vendes de turismes i totterrenys han caigut prop d’un 6%.
A més, segons afirma Marta Blázquez, vicepresidenta executiva de Faconauto (la patronal que integra els concessionaris de les marques), el gran gruix de les matriculacions s’han dut a terme els últims dos dies del mes. I en gran part es tracta d’automatriculacions -marques que compren els seus propis vehicles per convertir-los en cotxes de substitució, per exemple-. “Els concessionaris han hagut d’automatricular més del que és habitual per mantenir artificialment el mercat i frenar la caiguda”, explica.
L’opinió dels companys de sector va en la mateixa línia. “Les dades evidencien que l’automoció travessa una situació delicada, fruit de la inestabilitat política i la incertesa”, opina Ana Sánchez, directora general del grup autònom de venedors d’automòbils, camions i motos (Ganvam). “Les vendes de vehicles encadenen ja tres trimestres de caigudes; per tant, podem parlar de crisi en l’automoció”, assevera Mario Armero, vicepresident executiu de l’Associació de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac).
La pujada dels elèctrics
La radiografia del sector publicada ahir aprofundeix, també, en els moviments en l’àmbit del combustible. En aquest sentit, les vendes de vehicles dièsel s’han desplomat, a nivell estatal, un 30% i les de turismes de gasolina han pujat un 4%. El gran creixement pertany, però, al sector dels vehicles elèctrics, dels híbrids endollables, del gas o de l’hidrogen: en el període comprès entre el gener i el juny les matriculacions han crescut un 41,37% respecte al 2018.
En concret, el mercat espanyol de vehicles elèctrics s’ha situat en 5.459 unitats durant els primers sis mesos de l’any, fet que suposa un increment del 103% en comparació amb el mateix període de l’any passat. Així mateix, les marques que més turismes elèctrics han venut a Espanya (en aquest cas, només aquest juny) han sigut Tesla, Renault i Nissan, en aquest ordre.
“Les dades el que diuen és que els usuaris s’esperen a comprar un cotxe i que la gent jove, directament, prefereix no comprar-ne”, analitza el president del CIAC, Josep Maria Vall. “Els cotxes elèctrics avui dia encara són cars. Si no s’abarateixen els preus o s’afegeixen incentius per a la compra, anirem malament”.
La clau de la recepta, al seus ulls, és que els fabricants “facin els deures” i abaixin els preus dels vehicles elèctrics, i que al mateix temps les administracions impulsin ajuts a la compra de cotxes nous o afegeixin plans “del que sigui”.
EL BALANÇ DELS PRIMERS SIS MESOS DEL 2019
91.175 vehicles s’han venut a Catalunya durant el primer semestre de l’any. La xifra suposa un 7,23% menys que el període equivalent de l’any passat.
70.875 dels 90.000 turismes matriculats s’han venut a Barcelona. La segueix Girona, amb 8.615; Tarragona, amb 7.697, i en últim lloc Lleida, amb 3.988 noves vendes.
692.472 cotxes s’han venut a Espanya els primers sis mesos del 2019. El descens respecte al 2018 és del 5,7%: es consolida una davallada que porta mesos donant-se.
5.459 vehicles elèctrics s’han matriculat a Espanya des del gener d’aquest any. Es tracta d’un increment del 103% respecte al mateix període de l’any passat.