Economia01/12/2020

La venda de cotxes es desploma per la segona onada del covid

Les matriculacions cauen més d'un 18% a Catalunya al novembre

Xavier Grau Del Cerro
i Xavier Grau Del Cerro

BarcelonaLa segona onada de la pandèmia del covid-19 ha impactat de ple en el mercat de venda d'automòbils. Si al setembre es notava un lleu repunt a Catalunya, de l'1,3%, a l'octubre la caiguda va ser d'un 18,4% i al novembre s'ha mantingut la tònica amb un descens d'un 18,2%, segons les dades de les patronals del sector Anfac, Ganvam i Faconauto.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

A Catalunya al novembre es van matricular 11.464 turismes, un 18,2% menys que el mateix mes de l'any anterior. Quan falta un mes per acabar l'any, les matriculacions a Catalunya sumen des del gener fins al novembre 108.809 unitats, un 31,9% menys que en el mateix període de l'any passat.

Cargando
No hay anuncios

En el conjunt de l'Estat, al mes de novembre es van matricular 75.708 turismes, un 18,7% menys que l'onzè mes de l'any passat. Entre el gener i el novembre a Espanya s'han matriculat 745.369 turismes, un 35,3% menys que en el mateix període de l'any passat. Així, la caiguda de la venda de cotxes al conjunt de l'Estat és més profunda que a Catalunya, i tot apunta que es tancarà l'any per sota del milió de cotxes matriculats.

Malgrat el descens de les matriculacions, els cotxes elèctrics, híbrids i amb combustibles alternatius continuen guanyant pes. Així, al novembre es van matricular a Catalunya 3.439 cotxes amb aquests tipus de propulsió, un 61,8% més que el novembre de l'any passat, i entre el gener i el novembre s'han matriculat 24.080 cotxes amb combustibles alternatius, un 14,8% més que en el mateix període de l'any passat.

Cargando
No hay anuncios

Els alternatius superen els dièsel

En sentit contrari s'han comportat les matriculacions dels cotxes de gasolina i dièsel. En el cas del propulsats amb gasolina, s'han matriculat al novembre 6.016 unitats, un 35,3% menys que en el mateix mes de l'any passat. En el còmput de l'any el descens assoleix el 40,4%. En el cas dels cotxes dièsel, al novembre se n'han matriculat 2.009 –menys que d'elèctrics, d'híbrids i de gas–, amb una caiguda d'un 22,4%. Fins ara aquest any s'han matriculat 20.306 cotxes dièsel, un 33,7 menys que en el mateix període de l'any passat. Amb aquestes dades, els cotxes elèctrics, híbrids i de gas superen en vendes els dièsel.

Cargando
No hay anuncios

Les patronals del sector han expressat la seva preocupació per la mala evolució de la venda de cotxes en tots els seus canals, tant a particulars com a empreses de lloguer i renting. A més, consideren que l'any que ve els cotxes que es vendran s'encariran per la nova normativa d'emissions, que comportarà un increment de l'impost de matriculació del 5% per a aproximadament la meitat dels cotxes que es venguin.

Peugeot va ser la marca líder en vendes a Espanya al novembre, amb 6.068 unitats, seguida de Seat (6.044) i Volkswagen (5.324). Entre el gener i el novembre el lideratge és per a Seat, amb 62.115 cotxes venuts, seguida de Volkswagen (58.440) i Peugeot (57.414). El model més venut, tant al novembre com tot l'any, és el Seat León, seguit del Dacia Sandero i el Nissan Qashqai.