El Prat supera sense problemes el primer dia de vaga
Només la T2 pateix en un inici de vaga tranquil a l'aeroport
El Prat de LlobregatLa primera jornada de vaga indefinida convocada pels responsables dels controls de seguretat de l’aeroport del Prat va transcórrer divendres sense grans complicacions. El 90% de serveis mínims imposats van tenir l’efecte que esperava Foment i el temps de cua per accedir al recinte va ser gairebé durant tot el dia de 20 minuts, una xifra normal en temporada alta. La terminal 2 va ser l’única que, cap a les 9 del matí, va patir l’efecte d’uns 7.200 passatgers que van arribar de cop i van generar cues d’uns 40 minuts per passar el control.
Els únics efectes visibles de la vaga, doncs, van ser cues lleugerament més llargues que de costum en moments concrets del dia -com de matinada o a mig matí-, més presència policial als espais públics i molts més agents de la Guàrdia Civil als controls.
Pilar Albacete, directora de recursos humans de Trablisa, va enviar, passades les 10 del matí, un missatge de tranquil·litat als usuaris que haguessin d’anar ahir a l’aeroport: “Hi ha un funcionament normal”. Fonts d’Aena van explicar a l’ARA que l’estampa de tranquil·litat es repetirà avui, perquè, segons assenyalen, dissabte no és un dia de gaire feina per l’aeroport.
El comitè de vaga de Trablisa, però, no hi coincidia del tot. Fidel Gómez, portaveu dels treballadors, va compartir que entre vaguistes, personal de vacances i baixes, no s’havia pogut mobilitzar el 90% de la plantilla per complir els serveis mínims. Per aquesta raó, va avisar, Trablisa havia portat treballadors de Mallorca. Això no va aconseguir, a parer seu, que es complissin tots els protocols de seguretat als controls.
“Hi ha cinc persones treballant a cada filtre, quan en temporada alta n’hi hauria d’haver sis”, va explicar Gómez. També va criticar que és “preocupant” que en un aeroport com el de Barcelona s’hagi reduït el nombre de vigilants per control. “Han preferit reduir la gent on hi ha els filtres i obrir-ne més per donar velocitat de pas”, va concloure.
Ell i 25 companys més van concentrar-se a la part exterior d’una de les portes d’entrada de la terminal 1 per visibilitzar la queixa: que les condicions laborals no són les adequades, que necessiten més personal o que falten treballadors perquè amb els que són no arriben a fer tots els registres de passatgers.
A més, sis treballadors de Trablisa van denunciar ahir l’empresa per vulneració del dret de vaga i amenaces. Segons va explicar Genoveva Sierra, presidenta del comitè d’empresa, un grup de treballadors sense carta de serveis mínims va presentar-se a les 4 de la matinada al seu lloc de treball per si hi estaven cridats, i quan els van confirmar que no, van decidir acollir-se al dret de vaga. Segons Sierra, però, instants després el director corporatiu els va comentar que havien de treballar igualment i que, si no, “haurien d’acatar les conseqüències”.
Pilar Albacete, directora de recursos humans de la companyia, va negar les acusacions i va assegurar que l’únic que s’havia fet era notificar-los quins serveis mínims hauran de fer en els pròxims dies.
Oberts a continuar negociant
Totes dues parts, no obstant, van deixar la porta oberta a seguir negociant. “Formalment no hi ha cap reunió organitzada, el que farem és estar atents a com es desenvolupa la convocatòria”, va dir Albacete. “Estem oberts i desitjant que l’empresa vulgui asseure’s a parlar de veritat”, va dir Sierra a RAC1.
Paral·lelament, Magdalena Valerio, ministra de Treball en funcions, va explicar que no està previst cap laude que posi fi a la vaga. Aquesta fórmula va ser la que va acabar amb un conflicte similar el 2017.