Fi a la vaga històrica del motor als Estats Units: el sindicat UAW arriba a un acord amb Ford
El nou conveni col·lectiu, que també s'està negociant amb General Motors i Stellantis, inclou un augment del 25% del sou dels treballadors en quatre anys i mig
Washington"Hem fet història", ha celebrat Shawn Fain, president del sindicat United Auto Workers (UAW), després d'anunciar un principi d'acord amb Ford que inclou una millora substancial de les condicions salarials de milers de treballadors i que servirà per acabar amb una vaga de sis setmanes. El nou conveni col·lectiu, que encara ha de ser ratificat pels líders del sindicat, suposarà un augment del 25% del sou dels treballadors en quatre anys i mig, amb un increment inicial de l'11%.
L'acord només afecta els treballadors d'un dels tres gegants de l'automoció de Detroit, que per primera vegada a la història han viscut una vaga simultània, però dona força al sindicat per demanar condicions similars en les seves negociacions amb General Motors i Stellantis. Els treballadors de totes dues empreses mantenen l'aturada mentre els representants sindicals segueixen reunits i s'espera que arribin a un pacte equiparable.
A més de l'increment salarial, que afectarà els 57.000 treballadors de Ford afiliats al sindicat, l'acord també inclou l'actualització dels sous al cost de la vida, una clàusula a la qual UAW va renunciar l'any 2008 a causa de la crisi del sector. I, segons el sindicat, els treballadors pitjor pagats veuran un augment de més del 150% durant la vigència del conveni. A més, inclou restriccions a la temporalitat, reconeix el dret dels treballadors a fer vagues en protesta contra el tancament de fàbriques i incorpora dues setmanes de baixa per paternitat.
"Durant mesos hem dit que beneficis rècord signifiquen contractes rècord", ha recordat Fain en un vídeo publicat a les xarxes socials: "Allò que va començar en tres plantes la mitjanit del 15 de setembre s'ha convertit en un moviment nacional. Hem aconseguit coses que ningú creia possibles. Junts estem canviant la situació de la classe treballadora d'aquest país".
La vaga del motor, que s’entén en el context de l'onada sindical que està impactant en diverses indústries als EUA, ha aconseguit en sis setmanes guanyar-se l'opinió pública i fins i tot el suport del president Joe Biden, que es va arribar a unir a un piquet a Detroit. L'estratègia utilitzada també ha sigut clau en el seu èxit: a fi d'anar augmentant la pressió sobre els tres gegants de l'automoció, l'aturada va començar en unes plantes estratègiques i progressivament s'ha anat expandint, de manera que han acabat fent vaga 45.000 dels 146.000 treballadors que representa el sindicat.