Uriach estén a Itàlia la seva aposta pel ‘consumer health’
El sector farmacèutic viu immers en els últims anys en una abrupta caiguda de vendes que s’explica per la crisi global, per la caducitat de moltes patents i per l’encariment de la recerca. És per aquesta raó que moltes farmacèutiques han apostat per fer el pas dels medicaments més tradicionals al sector del consumer health, que fa referència a productes amb un principi actiu natural i que es venen sense recepta. Entre les farmacèutiques catalanes potser ningú ha apostat tant per aquest nínxol de mercat com Uriach, que ahir va tornar a demostrar que el seu enlairament passa per aquests productes.
La farmacèutica de la família Uriach, titular de la popular Biodramina, va anunciar ahir la compra de la italiana Laborest, una empresa amb 15 anys de vida que l’any passat va facturar 25 milions d’euros en aquest mercat. “Volem ser una de les referències a Europa en aquest àmbit”, va afirmar ahir Oriol Segarra, director general d’Uriach. De moment, aquest segment aporta el 40% de les vendes de la companyia, però creix cada any a un ritme superior al 10%.
Tot i que per un acord de confidencialitat no s’ha fet públic l’import de l’adquisició, Laborest va tenir l’any passat un ebitda (benefici abans d’impostos, interessos i amortitzacions) superior als quatre milions d’euros, cosa que porta a pensar en una operació d’entre 20 i 40 milions d’euros, segons estimacions del sector. Uriach, que el 2014 va facturar 120 milions i va registrar un ebitda de 25 milions, guanya així, d’un sol cop, gairebé un 16% del seu volum.
Empreses complementàries
“Els enfocaments de les dues empreses són molt complementaris”, va explicar ahir Segarra. L’empresa italiana, amb una plantilla de 180 treballadors -dels quals 130 són comercials que visiten els metges per explicar els seus productes-, té una gamma de productes que evita les duplicitats amb la d’Uriach i que podria desembarcar a Espanya de la mateixa manera que els productes de l’empresa catalana es poden comercialitzar a Itàlia. A més, Segarra va destacar “l’estructura molt lleugera” de Laborest, que concentra els seus esforços en l’àrea de recerca i la comercial, per la qual cosa Uriach no preveu acomiadaments ni duplicitats laborals.
Una altra de les peculiaritats de Laborest que ha afavorit l’operació és el fet que no té fàbrica ni producció pròpia, sinó que externalitza aquest servei. Aquesta característica obre la porta que sigui la mateixa Uriach qui els acabi produint en un futur. La farmacèutica catalana té quatre potes de negoci: el consumer health, la llicència de productes per a tercers, els genèrics i la fabricació per a tercers, que podria fer els productes de Laborest.
L’operació no canvia l’envejable situació financera de la farmacèutica de la família Uriach i no suposarà cap endeutament. Inicialment, la compra és del 75% de les accions, però el contracte de compravenda ja preveu que en el marge d’un any es compri el 25% restant. El mateix acord pacta la sortida del màxim responsable d’una empresa que pertanyia fins ara a la família Amelotti.
Amb tot plegat, Uriach aspira a complir amb el seu pla, que preveia superar els 170 milions d’euros de facturació el 2017 mitjançant el creixement orgànic i l’inorgànic. En els últims mesos, la farmacèutica catalana ja s’ha reforçat amb compres com les marques Innovage, Halibut i Fisiocrem, totes pertanyents al mercat del consumer health. Segarra va negar un horitzó a mitjà termini en què la gran majoria de la facturació provingui d’aquest àmbit, però sí que va admetre que aquest és un mercat que continuarà guanyant importància per a la companyia.