Posar en funcionament el macrocentre de formació professional de l'automoció de Martorell es va convertir en una prioritat d'aquesta legislatura per a la conselleria d'Empresa i Treball. I sembla que, per fi, es pot convertir en una realitat: la mesa de contractació ja ha decidit i ha atorgat aquest divendres la gestió del centre a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), segons ha pogut saber l'ARA. Així, aquest centre universitari s'ha imposat als altres dos finalistes, el centre tecnològic Eurecat i la consultora internacional del sector de l'automoció MSX International Techservices.
Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi
Amb l'adjudicació de la gestió del centre per a un màxim de 25 anys —15 anys més la possibilitat d'una pròrroga de 10 anys més— es posa fi a un llarg camí iniciat el març del 2015; és a dir, fa set anys, quan l'aleshores president de la Generalitat, Artur Mas, inaugurava aquest equipament, que havia suposat una inversió superior als 17 milions d'euros i estava cridat a ser el pol de formació de treballadors tècnics per al sector de l'automoció. L'anunci arriba just en un moment en què la indústria viu una gran transformació per la irrupció del cotxe elèctric, el cotxe connectat i el cotxe autònom.
Ara el repte per als adjudicataris és aconseguir posar en marxa el centre. L'objectiu és que comenci a funcionar el pròxim curs, malgrat que és possible que no estigui encara al 100% de la seva capacitat. El centre, de 100.000 metres quadrats i situat a Martorell –municipi on hi ha la planta de producció de Seat i on es concentren al voltant una gran quantitat de fabricants de components i proveïdors del sector del motor– està cridat a convertir-se en una autèntica universitat de l'automoció.
El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, ha expressat la seva satisfacció per haver culminat aquest procés i ha destacat que amb l'adjudicació a la UPC "comencem a caminar per explotar tota la potencialitat d'un centre que permetrà consolidar la competitivitat del sector de l'automoció".
Els plecs del concurs estableixen que el centre haurà d’impartir la formació professional inicial, la formació professional per a l’ocupació i formació programada per a les empreses destinada al sector de l’automoció, amb la finalitat de garantir una oferta formativa adaptada a les necessitats del sector de l'automoció i afins. “Ha de ser una autèntica universitat del sector de l’automoció”, indiquen fonts del departament d'Empresa i Treball.
A més d’aquest objectiu central, però, al centre es desenvoluparan altres activitats com la promoció de relacions de cooperació i intercanvi amb altres centres nacionals i internacionals de formació, el desenvolupament i prestació de serveis d’orientació professional i inserció laboral, la promoció de la innovació tecnològica i la recerca lligada a la formació, la realització d’activitats per a la sostenibilitat i preservació mediambiental, i la mateixa explotació de les instal·lacions del centre. Per al Govern, el centre és clau per consolidar la competitivitat del sector de l’automoció i les seves companyies.
Des de fa anys, tant els sindicats com les empreses d'aquesta indústria denuncien que el macrocentre està infrautilitzat. Els anys de paràlisi van fer que grups del sector i, fins i tot, el Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC) demanessin que el projecte depengués de les empreses en lloc de l'administració, però finalment el Govern va decidir licitar la gestió per convertir aquestes instal·lacions educatives en la "punta de llança" de la transformació del sector i un espai "al servei" de la indústria per fomentar-ne la transició, en paraules del mateix conseller Torrent.
De fet, l'anterior executiu català ja va intentar adjudicar la gestió del centre, però el concurs que es va fer el novembre del 2019 va quedar desert. L'actual conseller, Roger Torrent, es va posar com a objectiu tirar endavant l'adjudicació. Es va convocar un nou concurs l'octubre del 2021. En un primer moment hi van mostrar interès cinc empreses, però només tres van quedar a la fase final amb ofertes formals.
La fi d'un llarg trajecte
Març-2015
El llavors president de la Generalitat, Artur Mas, va inaugurar l'equipament, ubicat en un edifici de més de 10.000 metres quadrats.
Febrer del 2019
L'Ajuntament de Martorell demana la reversió dels terrenys a la Generalitat perquè el centre no compleix amb els seus objectius.
Juliol-2019
El Govern aprova la licitació del macrocentre per a la seva gestió. El concurs es va declarar desert el novembre del 2019.
Octubre-2021
El Servei d'Ocupació de Catalunya, del departament d'Empresa i Treball, publica al seu portal una nova oferta de licitació per a la gestió del centre. Mostres interès cinc candidats.
Març-2022
Tres candidats, UPC, Eurecat i MSC, presenten les seves ofertes en ferm. Un mes després, al març, la mesa de contractació adjudica la gestió a la UPC.