La UPC engega un programa pioner per aprofundir en la relació amb les empreses
Connèxia buscarà noves aliances entre universitat i companyies per accelerar la transferència tecnològica
BarcelonaNomés durant l'any 2022 la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) va ingressar 20 milions d'euros per activitats de transferència de coneixement a l’empresa. Tenint en compte aquest context i amb l'objectiu de millorar i eixamplar el binomi entre universitat i empresa, la UPC ha creat Connèxia. Un programa ideat perquè sigui la institució universitària qui detecti les necessitats específiques de l'empresa per acompanyar-la, en lloc d'esperar que la companyia rebusqui entre els recursos de la universitat el projecte o el professional que el pot ajudar amb un aspecte concret.
"L'objectiu és ordenar i professionalitzar els vincles que ja té la UPC amb les empreses per poder fer un pas més: que quan tinguin un problema pensin: «Ep, truquem a la universitat»", ha explicat el rector de la universitat, Daniel Crespo. A l'hora de la veritat, el programa converteix la UPC en una mena d'assessoria per a petites i mitjanes empreses que busca crear convenis més amplis –de durada i de camps– que les col·laboracions puntuals en forma de projectes de recerca. D'aquesta manera, Connèxia serà el primer programa 360° de transferència tecnològica entre universitat i empresa de l'Estat. Per crear aquesta nova manera d'associar-se que fa anys que les grans universitats del món ja apliquen, la UPC s'ha basat en el model de l'Institut Politècnic de Lisboa que porta 10 anys treballant aquest tipus d'aliances. Crespo ha plantejat el programa com un impuls perquè la universitat passi de ser un proveïdor més a convertir-se en "soci estratègic de grans multinacionals".
Per fer-ho les empreses podran associar-se al programa pagant una quota inicial de 100.000 euros i, a partir d'aquí, tindran assignat un "gestor Connèxia". Aquest responsable –que serà un professional que coneix amb detall el funcionament i els recursos de la universitat, però que prové de l'empresa privada– serà l'encarregat de dues coses: buscar entre escoles, facultats i professionals de la universitat qui pot oferir solucions a problemes determinats de l'empresa i, a la vegada, fer noves propostes perquè la companyia avanci tecnològicament i pugui créixer detectant quines innovacions els poden ser útils.
Captació de talent entre els alumnes
Més enllà de solucions tecnològiques, el nou programa, que ja té conveni amb les empreses Schneider Electric i Fractus, també posa a disposició de les companyies els serveis científics i tècnics de la UPC, a més de laboratoris i infraestructures de recerca o la col·laboració en programes conjunts d’emprenedoria mitjançant el patrocini o l’organització conjunta d’activitats.
A més, una de les missions d'aquestes aliances serà ajudar a les empreses en la captació de talent. "En el nostre sector hi ha molta més demanda de professionals que oferta i els joves talents cada cop són més exigents a l'hora d'escollir en quina empresa treballar", ha assegurat Crespo. Per això des del programa s'oferirà a les empreses associades l’accés a una borsa de titulats de perfils diversos i es proposaran iniciatives per augmentar l'interès dels estudiants en la companyia com poden ser sessions de networking o l'organització de hackatons (trobades de professionals i estudiants que busquen resoldre reptes tecnològics en temps rècord).
L'objectiu de la UPC és que en els propers 3-5 anys hi hagi una quinzena d'empreses que ja tenen alguna relació amb la universitat s'associïn a Connèxia i, a poc a poc, poder anar oferint un assessorament més individualitzat que permeti que empreses més petites puguin plantejar-se apostar per aquest nou servei universitari.