Tecnologia

UGT pren partit pels VTC en el seu conflicte contra el taxi

El sindicat critica el nou decret que regula el sector: "És molt restrictiu i portarà a la precarització del sector"

Una usuària fent ús d'un VTC

BarcelonaEl sindicat UGT fa pinya amb els VTC. Aquest dijous la central ha criticat el nou decret de la Generalitat per regular els vehicles de transport amb conductor (VTC), que es preveu que entri en vigor a partir d'aquest octubre. En un comunicat, el sindicat ha demanat “mantenir els llocs de treball i la convivència” entre els taxistes i els VTC, i qualifica de “molt restrictives” les noves mesures. Segons el sindicat, l’entrada en vigor de la regulació implicarà “que milers de llicències no puguin continuar prestant serveis urbans per no complir les noves obligacions”.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

De fet, la nova norma imposa que només puguin continuar circulant aquells que comptin amb llicència vigent i un cotxe que faci més de 4,9 metres de llargada, una cosa que generalment compleixen els cotxes d'alta gamma. Així, grans plataformes com Cabify, que acostumen a operar amb Skoda Octavia o Skoda Superb, que no arriben a aquesta mida, hauran de canviar gran part de les seves flotes si volen seguir fent serveis urbans a Catalunya. Els que queden blindats amb aquesta nova norma són els VTC tradicionals, aquelles empreses que acostumen a donar serveis més luxosos i amb una contractació prèvia generalment de dies o setmanes.

Segons el sindicat, totes aquestes noves mesures "suposaran la pèrdua de milers de llocs de treball directes i indirectes, i la desaparició de la majoria d’activitat del sector VTC", han expressat. La nota de la UGT avisa que durant l’any 2019 les modificacions introduïdes pel decret llei 4/2019, del 29 de gener, "van suposar la desaparició de gran part del sector de vehicles de transport amb conductor, generant un gran nombre d’acomiadaments i convertint-se en l’acomiadament col·lectiu més gran de la història de Catalunya amb més de 3.000 persones treballadores afectades".

En aquest sentit, el sindicat lamenta que les autoritats “no hagin tingut en compte l'ocupació a l'hora de legislar”. Tal com afirmen, el nou decret “podria haver estat una oportunitat d’arribar a un consens entre taxistes i les VTC, fent possible la coexistència dels dos models”. Així, la UGT ha instat la Generalitat "a buscar una solució consensuada entre els sectors afectats" per garantir el manteniment dels llocs de treball que actualment existeixen. 

Els taxistes es manifesten

Més enllà del nou decret, que també va enfurismar el sector del taxi –perquè no imposa la condició que ells demanen de la ràtio d'1 VTC per cada 30 taxis–, aquest dijous els taxistes s'han manifestat al davant de la seu de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) de Barcelona pel cas dels Uber files. Des del sector del taxi reclamen la dimissió de la presidenta de la CNMC, Cani Fernández, "pels seus vincles amb Uber" durant el període en què la multinacional de VTC hauria "incomplert lleis, enganyat i fet lobi" per implantar el seu negoci en diverses ciutats del món.

Així, el sector reclama a Fernández que deixi el càrrec perquè va ser advocada d'Uber quan els taxistes van portar la plataforma a la justícia europea el 2017, i creuen que a causa d'aquell procés, l'actual presidenta de la CNMC pot tenir "un interès i pot haver-hi animadversió" contra el sector del taxi.

stats