Uber paga 100 milions per no haver de considerar que els conductors són els seus empleats

La plataforma arriba a un acord en dos casos judicials dels Estats Units per poder continuar operant amb autònoms

La justícia europea ha de decidir si Uber és una empresa de transport o una empresa d’intermediació electrònica, i això determinarà la legislació que se li aplica.
Ara
22/04/2016
2 min

BarcelonaLa plataforma de conductors nord-americana Uber pagarà 100 milions de dòlars a prop de 385.000 conductors de Califòrnia i Massachusetts que havien denunciat la companyia el 2013 perquè defensen que, per les condicions amb què operaven per la plataforma, havien de ser considerats empleats. Aquest divendres Uber ha arribat a un acord en aquests dos casos judicials que passa per compensar els demandants amb 100 milions de dòlars per tal de poder continuar operant amb ells com a treballadors autònoms.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Uber té oberts casos similars a Florida, Pennsilvània i Arizona, on encara no ha arribat a cap acord. La plataforma de transport ha informat al seu lloc web oficial d'aquest acord i s'hi mostra la seva satisfacció. "Els conductors valoren la seva independència, la llibertat de clicar el botó en comptes de seguir un rellotge, fer servir Uber i Lyft simultàniament i conduir durant una setmana o potser només unes hores", afirma el comunicat. Per això, afegeix, "estem tan satisfets que aquest acord reconegui que els conductors continuïn sent contractistes independents, no treballadors".

Per a l'empresa, no haver de contractar els conductors com els seus empleats és clau per poder operar amb costos baixos, ja que s'estalvia la contribució a la Seguretat Social i altres despeses laborals. Segons l'acord, Uber haurà de pagar 84 milions de dòlars als conductors i 16 d'addicionals si es compleixen determinades condicions en l'evolució del seu valor de mercat.

Precisament, el retorn d'Uber a Espanya passa per fer servir conductors autònoms a través de les llicències de vehicle de lloguer amb conductor. Tot i això, la limitació del mercat d'aquestes llicències a Catalunya li impedeix rellançar el negoci a Barcelona, on va començar a operar amb conductors particulars que no tenien cap mena de llicència ni eren autònoms. També per això, la Generalitat, que s'ha proposat regular l'economia col·laborativa sector per sector, ja havia manifestat anteriorment la seva oposició al model de negoci d'Uber, diferenciant-lo d'entrada d'altres models com el d'Airbnb i deixant clar que "Uber no és economia col·laborativa".

A més, Uber s'ha compromès a ajudar els conductors a crear una associació a tots dos estats; no seria un sindicat, però els permetria actuar plegats per guanyar força i reclamar l'atenció de la companyia. Aquest acord s'assimila al que la competència més directa d'Uber, Lyft, va arribar a principis d'any, tot i que l'escala és molt més gran aquesta vegada perquè són molts més els conductors que han denunciat.

stats