TRANSPORT

El Prat, porta d’entrada del ‘low cost’ a l’Estat

Els passatgers de baix cost creixen, mentre que els de les aerolínies tradicionals continuen caient

Dani Sánchez Ugart
28/12/2014
3 min

BarcelonaUn de cada quatre passatgers de baix cost que arriben a algun dels 46 aeroports de la xarxa d’Aena ho fa a través del Prat. El trànsit d’aquestes companyies a l’aeròdrom barceloní no para de créixer, gràcies sobretot a l’impuls de Vueling, però també de Ryanair i les filials low cost de les companyies de bandera, que han fet que el creixement no tan sols continuï, sinó que el ritme d’augment es dupliqui amb escreix respecte a l’any passat, segons les últimes estadístiques del ministeri d’Indústria i Turisme, corresponents al mes de novembre.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En concret, el ritme d’augment de les entrades de passatgers de baix cost és del 17,9%, en l’acumulat anual, fins als 7,56 milions de passatgers, el 24,6% del total de la xarxa d’Aena. Això situa el Prat com a líder molt destacat entre els aeroports estatals: el següent és Màlaga, amb 3,8 milions, seguit d’Alacant i Palma, amb 3,3 milions d’entrades cadascun. No és fins a la cinquena posició que hi ha l’aeroport de Barajas, a Madrid, que malgrat ser l’aeròdrom que concentra més trànsit en el còmput global, només té tres milions de passatgers de baix cost. Si s’acota l’anàlisi als números del Prat, sense comparacions, sis de cada deu passatgers que hi arriben són de companyies low cost, segons les mateixes estadístiques.

Aquesta tendència a l’alça, que ja fa anys que es produeix, gràcies sobretot a l’impuls de Vueling, ha vingut, aquest any, a diferència del passat, acompanyada per un decreixement de les entrades de passatgers en companyies tradicionals. És a dir, sense low cost, el Prat no estaria creixent com ho fa, sinó que perdria passatgers en relació amb l’any anterior, perquè les aerolínies de bandera van transportar un 1,8% menys de viatgers.

I és que el ritme de creixement de tres de les quatre principals aerolínies de preu baix que operen al Prat és espectacular. La que més passatgers aporta -amb molta diferència-és Vueling, que fins al novembre ja havia superat en més d’un milió i mig de passatgers els registres de tot l’any passat, segons les dades d’Aena (que comptabilitzen més passatgers que les del ministeri, perquè compten les entrades, les sortides i els trànsits), fins a arribar als 12,8 milions de passatgers. Això la situa amb una quota de mercat del 36,4% a l’aeròdrom, que va tenir fins al mateix mes un total de 35,15 milions de passatgers.

Tot i aquest domini aclaparador, Vueling, amb un increment de viatgers del 13,41%, no és la companyia aèria de baix cost que més creix. Germanwings, la filial de Lufthansa per als vols que no passen pels hubs de Frankfurt o Munic, s’ha disparat des de l’inici d’any un 51,14%, i ja frega el mig milió de passatgers, una xifra que la converteix en la quarta low cost del Prat. Norwegian, per la seva banda, en ple procés d’expansió a la capital catalana, va superar fins al novembre els 785.000 passatgers, un 37% més que en els mateixos mesos del 2013. Ryanair se situa per sota de Vueling pel que fa a creixement, i va sumar fins al novembre 4,4 milions de passatgers (un 11,2% més). La companyia irlandesa, però, ha disparat el creixement en els últims mesos de l’any, després de reduir freqüències en la temporada anterior, en protesta per la pujada de taxes d’Aena. Des del setembre, ha crescut ininterrompudament per sobre del 25%, cosa que fa pensar que es quedarà a prop d’atrapar el ritme de creixement anual de Vueling a final d’any.

Pròxim Orient

Entre les companyies tradicionals, destaca el creixement d’Emirates, que fins al novembre acumulava un increment de viatgers del 41%. Qatar Airways, per la seva banda, ha crescut de moment un discret 2,41%, tot i que el recent anunci de noves freqüències des de Barcelona fa preveure que les dues companyies continuaran a l’alça. A l’altre cantó de la balança aerolínies de bandera, com KLM -que cau un 11,3%- i Swiss -que perd un 7,4% de trànsit des del Prat-, juntament amb Iberia -que continua en caiguda lliure a Barcelona-, marquen la tendència negativa de les companyies tradicionals.

Uber diu que continuarà operant tot i el bloqueig dels operadors

Uber va titllar ahir d’“excessiva” la “celeritat” amb què han actuat els operadors de telecomunicacions espanyols tallant el servei de l’aplicació tan aviat com els hi va demanar el jutge, divendres. La companyia va dir en un comunicat que encara no ha rebut la comunicació oficial del jutjat mercantil número 2 de Madrid, però va afirmar que continuarà oferint el servei a Espanya, malgrat els impediments tècnics i judicials. Divendres, en primera instància, va trobar una solució al bloqueig demanant als seus usuaris d’Android que es tornessin a descarregar l’aplicació.

stats