Tecnologia

Twitter, Tesla i la debacle milmilionària de Musk

El preu de l'acció ha caigut un 70% en un any, en gran part per l'incompliment de les expectatives, la crisi del sector i l'entrada de nous competidors

Elon Musk durant una conferència al sud de Texas
4 min

WashingtonEls titulars de les grans capçaleres internacionals porten setmanes destacant una correlació: les accions de Tesla han caigut en picat des que el seu propietari, Elon Musk, va comprar Twitter. Concretament, des que es va completar l'adquisició el 28 d'octubre, han caigut prop del 42%. Tanmateix, això no vol dir que sigui l'única causa, ni la central, de l'espectacular pèrdua de valor del fabricant de cotxes elèctrics. De fet, les seves accions, que van arribar al pic el novembre del 2021, porten més d'un any caient de manera esgraonada, i ja s'han desplomat un 70% des d'aleshores.

Evolució de Tesla a la borsa
Preu d’una acció en dòlars americans al tancament de la sessió de divendres

400

300

200

100

133,42 $

0

2019

2020

2021

2022

2023

400

300

200

100

133,42 $

0

2019

2020

2021

2022

2023

400

300

200

100

133,42 $

0

2019

2020

2021

2022

2023

La desfeta s'ha accentuat des que va transcendir la notícia: quan Musk es va endeutar per comprar Twitter per valor de 44.000 milions de dòlars, la inquietud es va apoderar dels accionistes de Tesla. L'adquisició de la xarxa social de l'ocellet blau "va tenir un doble impacte, directe i indirecte, sobre el preu de les accions", explica a l'ARA Cristian Tiu, professor de finances a la Universitat de Buffalo. "Per una banda, va utilitzar part de les accions de Tesla per obtenir liquiditat i comprar Twitter; per l'altra, els accionistes van veure com el temps i l'atenció del seu propietari semblava desviar-se cap a altres negocis".

Tanmateix, els motius darrere la caiguda de les accions de Tesla van més enllà de les aventures empresarials –i geopolítiques– de Musk, que s'ha convertit en una mena de geni maligne del segle XXI. Tenen a veure amb una sobrevaloració de les seves accions, una sobreestimació de les expectatives, els confinaments a la Xina, l'entrada al mercat de nous competidors i la caiguda de la demanda, entre altres motius.

Tesla: una empresa sobrevalorada?

Malgrat que la companyia continua dominant el mercat del vehicle elèctric i ha aconseguit aquest any un nou rècord de vendes, no ha pogut aturar la desfeta a la borsa. El catedràtic Jeff Harris, de l'American University, assegura que aquests resultats tenen a veure amb la gestió de les expectatives: "És una part crítica dels mercats financers; és igual si la companyia ho està fent més bé que mai: el preu que la gent va pagar per les accions anticipava un creixement encara més gran". Aquest any, Tesla ha fet curt en les expectatives generades: va preveure un creixement del 50% en les vendes, però s'han quedat en el 40%.

Tanmateix, Harris remarca que el problema de les expectatives ve d'abans: "La gent ha sigut massa optimista amb Tesla: la ràtio entre preu i beneficis per acció (ràtio PB) va superar el 1.000 l'any 2020 i va rondar el 200 el 2021, quan les accions, de mitjana, solen cotitzar entre el 20 i el 25". És a dir, l'empresa porta molt de temps per sobre del preu de mercat, i "és per això que els preus reflecteixen aquest any un ajustament a la baixa". Aquesta setmana, la ràtio PB rondava el 37,8, pròxima a les d'altres grans companyies com Apple (22,7), Microsoft (25,2) o Alphabet (18,1), la matriu de Google.

Molts crítics es pregunten si realment Tesla va merèixer en algun moment la valoració d'un bilió de dòlars que va assolir a principis de l'any passat, quan es va convertir en la sisena empresa a la història del país en superar aquesta xifra. En el moment en què les seves accions van arribar al pic màxim (1,23 bilions de dòlars), el valor en borsa de la companyia era superior al dels 12 principals fabricants d'automoció sumats. Després de la caiguda de l'últim any, el seu valor se situava aquest dimecres al voltant dels 400.000 milions, "així que es pot dir que l'expectativa ha sigut reiniciada, en gran part perquè no s'han assolit els objectius", conclou Harris.

Anys difícils per a l'automoció

Des que el 2020 el covid va demostrar la fragilitat de les cadenes de subministrament globals, la indústria de l'automoció, altament depenent de la Xina, encara no ha aconseguit recuperar-se. El gegant asiàtic "és el principal mercat objectiu de Tesla, i, a més, és el seu principal centre de producció", recorda el catedràtic. "Els confinaments produïts per la política de covid zero han tingut molt a veure amb el fet que no hagin complert les expectatives de creixement, especialment durant els darrers dos anys".

Tiu afegeix que "amb l'augment de la inflació s'ha erosionat molt el poder adquisitiu", cosa que ha afectat especialment la indústria automobilística. Amb tot, els principals fabricants de cotxes han vist caure el preu de les accions durant l'últim any. Grans actors com General Motors o Ford van caure per sobre del 40%, i start-ups com Rivian i Lucid, més d'un 80%.

Entrada de nous competidors

"Tesla ha perdut el seu estatus prèmium en la indústria: si abans era percebuda com l'única empresa exclusiva del cotxe elèctric, això ja no és així", destaca Tiu. Tesla segueix dominant el mercat i "és un cas especial, perquè és de les poques companyies de cotxe elèctric que està fent diners", recorda Harris, però l'entrada de nous competidors està diluint la inversió dels accionistes en altres companyies.

Malgrat la caiguda del valor d'aquest any, que ha fet guanyar a Musk un rècord Guinness com la persona que ha perdut més diners a la història (fins uns 200.000 milions de dòlars), tots dos experts esperen que el valor de Tesla torni a augmentar durant el 2023. "Podem esperar una estabilització de les accions de Tesla, que han estat caient durant 13 mesos però ja estan en un rang de preu habitual", assegura Harris. També creu que l'anunci de Musk sobre el nomenament d'un nou conseller delegat calmarà els inversors: "És una manera de reconèixer que estava invertint massa temps fora de Tesla".

stats