Els túnels de Vallvidrera i el Cadí augmenten el benefici un 93%
Els resultats de la concessionària encara queden lluny de les xifres prepandèmia
BarcelonaLa concessionària dels túnels de Vallvidrera i el Cadí va augmentar els seus beneficis en un 93% el 2021. L’empresa filial d’Abertis va guanyar un total de 14,3 milions d’euros durant l’últim any, davant els 7,4 milions que va aconseguir el 2020. Tot i aquest fort augment, la concessionària continua lluny de les xifres prèvies a la pandèmia, quan van guanyar 21,7 milions d’euros.
Túnels de Barcelona i Cadí, Concessionària de la Generalitat, el nom oficial de la companyia, també va augmentar els seus ingressos. L’any passat l’empresa va facturar 50,5 milions d’euros, que suposen un increment del 21% davant els 41,6 milions que va ingressar durant l’any anterior. Aquesta dada, però, torna a ser inferior a la d’abans de l’impacte pel covid, quan la concessionària va arribar a ingressar 63,5 milions d’euros.
D'aquesta manera, la rendibilitat financera de l'empresa va pujar fins al 20% després de caure fins a l'11% l'any 2020. Tot i això, i com en tots els altres indicadors, aquest últim any tampoc es van assolir els nivells prepandèmics que se situaven en el 32%. Aquesta davallada va ser generalitzada en totes les concessionàries per l'esclat de la pandèmia i la caiguda de la mobilitat que va comportar. Per a aquest any, però, ja s'espera que retornin a nivells similars als del 2019.
La companyia és propietat del grup Abertis, el qual va intentar adquirir-ne la totalitat l’any 2019, i del banc francès Crédit Agricole, que en va comprar el 49,9% de les accions durant l’any 2020 al fons Ardian. Abertis, per la seva banda, està controlada per la constructora espanyola ACS, presidida per Florentino Pérez, i la italiana Atlantia, de la família Benetton.
L’empresa gestiona un total de 46,4 quilòmetres de carretera (29,7 quilòmetres del tram del Cadí i 16,7 quilòmetres a Barcelona). La concessió va ser atorgada fa deu anys pel govern d’Artur Mas, que amb la crisi econòmica va decidir privatitzar la gestió de les dues infraestructures tot i mantenir-ne la propietat. Aquesta venda es va produir per un total de 430 milions d’euros, dels quals 309 milions es van cobrar al seu moment i la resta es cobraran quan el contracte expiri l’any 2037.