El TSJC anul·la el pla català d'ITV aprovat pel govern tripartit
El tribunal deixa sense efecte el decret que desenvolupava el pla de noves estacions d'inspecció tècnica de vehicles
BarcelonaEl Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat aquest dimecres el pla d'estacions d'ITV que havia desenvolupat el govern tripartit l'any 2010 i també un bon número d'articles del regalment que desplegava la llei de seguretat industrial i que afecta directament als requisits del mapa d'ITV.
La secció 5a de la sala contenciosa del TSJC ordena que quedi sense efecte el decret 45/2012 –firmat per José Montilla i Josep Huguet–, que preveia les noves estacions d'inspecció tècnica de vehicles per al període 2010-2014.
Els jutges donen la raó a l'empresa OCA Inspección Técnica de Vehículos, que havia interposat el recurs al pla desenvolupat pel govern de Montilla. El tripartit va incloure dins la llei de seguretat industrial de l'any 2008 la transformació i obertura del sector de les ITV a Catalunya, que en aquell moment es trobava majoritàriament en mans de les empreses Applus (80% del total) i RVSA.
El reglament que es va fer el 2010 per desplegar aquesta estratègia va ser recorregut per OCA, una empresa que té estacions d'ITV fora de Catalunya. Va presentar-lo contra el departament d'indústria (ara Empresa i Ocupació) i contra les empreses Applus, Grupo Itevelesa, Certio ITV i Asistència Tècnica Integral.
La sentència avala gran part del recurs d'OCA, que argumentava que els serveis de seguretat industrial havien de seguir el que dicta la normativa europea de serveis. Així, el tribunal qüestiona el règim jurídic que implantava el nou model i que exigia a les empreses una autorització prèvia i una sèrie de requisits per poder actuar al sector.
També es deixa sense efecte gran part del reglament sobre seguretat industrial, considerant excessius els requisits que imposava a les empreses i que tenien a veure amb els àmbits d'actuació territorial, la solvència que se'ls exigia o bé la quota de mercat. També queden anul·lades altres restriccions acom ara la imposició de tarifes als prestadors de serveis.
La norma europea limitava els requisits, la necessitat d'autorització i els sistemes de control administratiu del que considera, al cap i a la fi, una activitat privada. Només les admet per "raó imperiosa d'interès general".
El pla territorial que queda impugnat preveia la construcció de 12 noves estacions fins al 2014. Les sis primeres es van adjudicar en dos blocs de tres i tres estacions en un concurs públic que també ha acabat als tribunals.
Un altre recurs judicial, pendent de sentència
La secció 5a del TSJC també tenia sobre la taula resoldre un altre procés judicial relatiu a les ITV que va engegar l'empresa Certio quan va sortir el concurs públic de noves estacions. Certio, que va participar en el concurs de dos dels paquets que van arribar a sortir, va impugnar l'adjudicació d'un del blocs de tres estacions al·legant que, formalment, no s'havia fet com tocava i s'havien afegit requisits que afavorien els guanyadors finals de les estacions. Aquest recurs encara està pendent de sentència.
La trama destapada, en investigació
I darrerament encara s'ha complicat més l'afer, ja que s'ha destapat una suposada trama irregular en la concessió de noves estacions. El cas ha comportat la imputació de dos alts càrrecs, als quals s'investiga per falsedat documental i tràfic d'influències, i de tres empresaris per la seva presumpta implicació.