El tren nocturn Brussel·les-Berlín es torna a posar en marxa. Pròxima estació: Barcelona
La companyia European Sleeper vol obrir una línia que vagi d'Amsterdam fins a la capital catalana i que passi per París
Brussel·lesEl tren es va erigint de mica en mica en l'alternativa verda per viatjar i cada vegada són més nombroses les empreses que van recuperant antigues rutes ferroviàries. L'última línia que la companyia European Sleeper ha tornat a posar en marxa aquest dijous és el tren nocturn que va de Brussel·les fins a Berlín, un trajecte que ja compta amb una oferta molt àmplia de vols de baix cost i que passarà per diferents ciutats neerlandeses com Rotterdam, Amsterdam i la flamenca Anvers.
A més, l'empresa ferroviària busca finançament per ampliar rutes i engegar-ne una altra que arribi fins a Suècia o fins a Catalunya. "Estem fent progressos en aquest sentit, és una de les àrees on la Comissió Europea podria posar-hi el seu granet de sorra", assenyala el cofundador de European Sleeper, Chris Engelsman, que assegura que la seva companyia necessita suport econòmic per renovar vagons vells amb lliteres.
De fet, la Comissió Europea ja ha inclòs el projecte d'obrir una nova línia de tren Amsterdam-Barcelona, que passi per altres grans ciutats com Brussel·les i París, a la seva llista de programes pilot de noves línies ferroviàries que vol potenciar. A la llista també hi ha la connexió entre Catalunya i Occitània. "La demanda de mobilitat verda va en augment i necessitem que el mercat ferroviari hi respongui de manera molt més eficient i ràpida, sobretot per als viatges llargs. És per això que la Comissió Europea vol ajudar a crear noves línies internacionals, tant diürnes com nocturnes", va assegurar la comissària de Transport, Adina Valean, quan va presentar la llista.
La Comissió Europea vol potenciar la línia Amsterdam-Barcelona
De moment, European Sleeper calcula que per tirar endavant la línia Amsterdam-Barcelona, que es preveu posar en marxa el 2025 o 2026, a més d'augmentar la freqüència del trajecte Brussel·les-Berlín, necessita modernitzar prop de 30 vagons més, l'equivalent a tres trens de deu vagons. La companyia calcula que el cost d'aquestes renovacions, amb nous dissenys i cabines dormitori noves, és més o menys d'entre 40 i 60 milions d'euros. En tot cas, l'empresa defensa que si el projecte finalment fracassa, les inversions privades i els esforços de la Comissió Europea no seran en va perquè les podria reutilitzar una altra companyia. En aquest sentit, European Sleeper argumenta que a llarg termini segur que serà rendible perquè cada vegada hi ha més gent que prefereix viatjar amb tren.
De moment, un bitllet per la setmana que ve només d'anada d'un adult del viatge nocturn de l'estació Brussel·les-Sud fins a l'estació central de Berlín val 59 euros. El preu de la llitera en una cabina de sis persones és gairebé el doble i en costa 109. En cas que vulguis dormir en una estança privada, el preu arriba als 499 euros la nit. Les tarifes no són fixes i varien segons les dates. Surt a les 19.22 hores de Brussel·les i arriba a les 6.48 hores a Berlín i, a la inversa, arrenca a les 22.56 hores de la capital alemanya i arriba a les 9.27 hores a la capital belga.