Aena fitxa Tremosa per aplanar l'ampliació del Prat
L'encara regidor de Junts a l'Ajuntament de Barcelona entrarà com a independent al consell del gestor aeroportuari


BarcelonaNou fitxatge al consell d'administració d'Aena, i d'un expolític català que s'ha mostrat favorable a l'ampliació de l'aeroport del Prat. El gestor aeroportuari espanyol, que presideix el socialista Maurici Lucena, incorporarà Ramon Tremosa com a conseller independent, segons ha avançat El Confidenciali ha pogut confirmar l'ARA. El nomenament de l'encara regidor de Junts a l'Ajuntament de Barcelona, que fa un mes va anunciar que deixaria l'acta per motius professionals, es formalitzarà a la pròxima junta general d'accionistes i s'incorporarà el 9 d'abril. Encara que Lucena s'ha esforçat per desvincular-ho, fonts del sector relacionen directament el fitxatge amb l'objectiu d'aplanar el camí al projecte d'ampliació del Prat.
Economista, exconseller d'Empresa durant el govern de Quim Torra, exdiputat al Parlament i amb una dècada de trajectòria com a eurodiputat, Tremosa és regidor a la capital catalana per Junts des del juny del 2023. El 22 de gener, però, va anunciar que deixaria el consistori per centrar-se en la docència a la Universitat de Barcelona –on és professor des del 2022– i en "altres àmbits professionals". La seva renúncia a l'acta s'hauria de formalitzar previsiblement al ple municipal d'aquest divendres. El seu lloc l'ocuparà Arnau Vives i Juan, fins ara a conseller municipal de Junts a Horta-Guinardó.
"S'incorpora a títol individual, no s'incorpora cap espai polític, ni cap partit. No pot ser de cap altra manera", ha insistit Lucena durant la roda de premsa per a la presentació de resultats d'Aena quan se li ha preguntat pel fitxatge de Tremosa. El president del gestor aeroportuari ha recordat que les lleis que regulen el govern corporatiu de la companyia són "inequívoques" i que el nomenament de l'expolític de Junts només s'explica per la seva "experiència, formació i coneixement per saber molt bé què significa ser conseller independent d'una gran empresa cotitzada". "En sentit contrari estaríem entrant en el terreny de la il·legalitat", ha afegit Lucena, que ha dit que coneix Tremosa de fa molts anys, que en té "molt bona opinió tècnica i professional" i que li agrada molt "el seu to personal".
Pel que fa a l'opinió del nou conseller independent d'Aena sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat, el president ha reconegut que "sempre ha expressat de manera molt clara el seu suport" al projecte. "Quan s'incorpori reforçarà una posició de la companyia que expressem els administradors, els consellers i els directius, que és que volem que es faci aquesta ampliació", ha destacat Lucena.
Tot i que Tremosa sempre ha mantingut el perfil d'independent dins de Junts, en determinats moments ha exercit de veu econòmica del partit. La formació, a més, sempre s'ha mostrat més favorable a fer créixer l'aeroport del Prat que no pas a mantenir l'statu quo, encara que no sigui amb la proposta exacta d'Aena. En el seu últim programa electoral, els de Carles Puigdemont no concretaven si ampliarien la pista ni com ho farien, però es mostraven partidaris d’invertir en l’aeroport, fos amb una terminal satèl·lit o canviant l'operativa de les pistes. El que sí que reclamaven, en tot cas, era que la gestió de l’aeroport passés d'Aena a mans de la Generalitat, i així ho havia reivindicat el mateix Tremosa.
"Aena ens imposa un xantatge unilateral: o es fa l’ampliació com jo vull, ampliant aquella pista, o no s’hi fa res", va criticar l'expolític en un debat sobre l'ampliació del Prat al Parlament de Catalunya. En aquesta mateixa intervenció, Tremosa va dir que Aena donava un "tracte colonial" a Catalunya i va reclamar que la gestió de l'aeroport es fes des del territori. A més, també havia denunciat els "deures pendents" del gestor aeroportuari en matèria mediambiental pel que fa a les millores en la qualitat de l'aigua i la protecció de les aus. Ara que s'incorpora al consell d'Aena, Tremosa podrà fer valer la seva experiència a Brussel·les en l'aprovació d'un projecte que necessita la llum verda de la Comissió Europea per tirar endavant en cas que afecti els espais naturals protegits dins la Xarxa Natura 2000.
Cal recordar que la Generalitat encara ha de presentar la seva proposta per a l'ampliació del Prat elaborada per la comissió tècnica que estudia les diferents alternatives. Diverses veus del sector donen per fet que l'anunci el farà directament el president, Salvador Illa, durant el mes de març.
Tremosa no és el primer polític català que passa pel consell d'Aena. El gestor aeroportuari també va tenir com a conseller independent l'expolític d'Unió Josep Antoni Durant i Lleida, que va renunciar al càrrec el 2022 i ara és conseller independent a la societat amb la qual Aena gestiona els seus aeroports al Brasil. L'exministre popular Josep Piqué també va formar part del consell de la cotitzada, igual que l'actual ministre d'Indústria, el socialista Jordi Hereu.
Resultats rècord i nova estació d'AVE a Girona
El 2024 Aena va tornar a registrar un rècord de beneficis en obtenir uns guanys de 1.934 milions d'euros, un 18,6% més, segons ha notificat la companyia aquest dimecres a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). El grup també ha proposat un dividend un 27,4% més alt per als seus accionistes. Així mateix, el resultat brut d'explotació (Ebidta) va ser de 3.510 milions d'euros, un 16,1% més que l'any anterior, i els ingressos totals del grup van arribar als 5.827 milions d'euros, un 13,3% més. D'aquesta quantitat, els ingressos aeronàutics van ser de 3.190 milions d'euros, un 11,6% més, mentre que els comercials van assolir els 1.780 milions d'euros, amb un augment del 14,7%.
El ministeri de Transports també ha donat llum verda aquest dimecres a l'estudi informatiu per construir la nova estació d'AVE a l'aeroport de Girona. Aquestes obres suposaran una inversió de 126,7 milions d'euros, dedicats a aixecar l'estació, desplegar una passarel·la per a vianants per connectar-la amb l'aeròdrom i un ramal per als trens llançadora des de Barcelona. Segons l'estudi de demanda, l'estació podrà captar uns 3,1 milions d'usuaris anuals.