Nissan i els treballadors es donen temps
Acorden amb Treball seguir negociant tota la setmana per evitar l’ERO
BarcelonaLa direcció de Nissan i el comitè d’empresa van acordar dilluns a la nit, amb la mediació del departament de Treball, allargar durant tota aquesta setmana les negociacions per arribar a un acord sobre l’acomiadament de 600 treballadors de la planta de la Zona Franca de Barcelona. D’aquesta manera les parts eviten que avui, com estava previst, l’empresa presenti l’expedient de regulació d’ocupació (ERO).
En la reunió, per primer cop, la Generalitat actuava de mediadora després que la direcció i els treballadors mantinguessin diverses trobades sense arribar a cap acord. El comitè va explicar que la principal demanda és assegurar el futur de les dues plantes que Nissan té a Catalunya -Zona Franca i Montcada i Reixac-. “El més important és l’estabilitat de les fàbriques, però la direcció no l’ha donat”, va insistir el president del comitè d’empresa, Juan Carlos Vicente. “Les posicions estan allunyades”, va afegir, abans de l’acord de la nit.
Alhora també demana “un conveni i jubilacions dignes” per a les persones que s’acullin a les prejubilacions; els sindicats reclamen les mateixes condicions que s’han donat en altres retallades de plantilla: un salari net del 90%. Pel que fa al conveni, sol·liciten per a tota la plantilla increments salarials anuals superiors a l’IPC fins al 2021. L’oferta de la direcció, però, és que els sous de les prejubilacions siguin del 85% i que els salaris augmentin només mig punt els anys 2020 i 2021.
Abans de començar la reunió, un centenar de treballadors es van manifestar al matí davant la conselleria de Treball i van tallar durant una hora el carrer Sepúlveda per buscar una solució “que no sigui traumàtica” com l’ERO. A la tarda es va interrompre la reunió per repetir, de nou, la mobilització, que també es va allargar una hora.
Un mes de negociacions fallides
Nissan va anunciar l’última setmana de març l’acomiadament de 600 treballadors. La direcció reclamava una negociació ràpida; de fet, volia arribar a un acord abans de Setmana Santa, una celeritat que el comitè d’empresa va criticar. La notícia de la retallada de plantilla va coincidir també amb l’anunci d’una inversió de 70 milions d’euros per fer una nova planta de pintura d’última generació a Barcelona. Aquesta planta haurà de substituir les dues actuals, que han de deixar de funcionar abans del 2023 per normatives mediambientals. Els sindicats van qualificar aquesta inversió de “regal enverinat” perquè en comptes de fer-la de cop es farà per parts, i s’allargarà durant tres anys.
Actualment la planta de Nissan de la zona Franca produeix la furgoneta elèctrica e-NV200 i la pickup que es fa per a Renault, Mercedes i Nissan, amb una producció d’unes 60.000 unitats a l’any. Això significa mantenir la fàbrica per sota del 40% de la seva capacitat. Tot i així, la direcció no té previst cap nou model per a Barcelona.