Transports

La plataforma de transportistes convoca una aturada indefinida a tot l'Estat a partir de diumenge

La mobilització l'ha convocat la Plataforma en Defensa del Transport, que ja va organitzar les aturades del mes de març

Transportistes manifestant-se aquest dijous a Logroño.
4 min

MADRIDEls transportistes han decidit convocar una aturada indefinida a tot l'Estat per denunciar l'incompliment per part dels seus clients, els carregadors, de la llei que prohibeix treballar a pèrdues, així com la falta de control del govern espanyol del compliment d'aquesta normativa. Rere l'aturada indefinida hi ha la Plataforma en Defensa del Transport, una organització minoritària al sector que ja va convocar les últimes mobilitzacions del març.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquest dilluns les bases de l'organització han votat per àmplia majoria (un 86% dels vots favorables) començar l'aturada el diumenge, 13 de novembre, a la nit. "Mes a mes desapareixen unes 200 petites empreses, autònoms, que es dediquen al transport. Ens demanen temps [el govern espanyol] per aplicar els canvis, però ja no hi ha temps", ha dit el president de la plataforma, Manuel Hernández, en roda de premsa.

La Plataforma en Defensa del Transport es va constituir l'any 2008, després d'una mobilització d'una part dels transportistes gallecs per modificar les tarifes pel quilometratge que feien. És una plataforma que representa autònoms i petites empreses d'un o dos camioners. L'organització sosté que les grans operadores estan imposant als camioners més petits condicions econòmiques a la baixa i demanen "poder repercutir automàticament l'increment de qualsevol cost necessari per al desenvolupament de l'activitat".

Aquesta plataforma ja va organitzar les mobilitzacions del mes de març, que es van acabar desconvocant després d'un llarg estira-i-arronsa entre el govern espanyol i les organitzacions de transportistes per millorar les condicions laborals. En aquell moment, també van ser ells qui van convocar la vaga, tot i que van acabar arrossegant altres organitzacions patronals com Fendismer, la segona més important del sector. De fet, Fendismer ha comunicat la convocatòria d'una assemblea extraordinària aquest dimecres per decidir què fan aquesta vegada, per bé que anticipen que "previsiblement no secundarem la convocatòria d'aturada" i argumenten que es tracta d'una mesura de pressió "injustificada" tenint en compte els canvis estructurals i de caràcter econòmic dels últims mesos.

Al seu torn, la Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM), la patronal principal, demana evitar una aturada que "només perjudica el sector i el conjunt de la societat espanyola". També algunes organitzacions del sector de la cadena alimentària, així com de l'hostaleria, s'han mostrat contràries a la vaga i han demanat al govern espanyol que "garanteixi la seguretat i l'abastiment de productes i primeres matèries".

En l'últim acord del mes de març, la plataforma va considerar "insuficients" els avenços i va denunciar no poder formar part de la taula de negociació, on el sector –una desena de patronals– està representat pel Comitè Nacional de Transport per Carretera (CNTC). La plataforma presidida per Hernández no hi té representació legal perquè és minoritària.

Aleshores, el sector va aconseguir la bonificació del gasoil professional, així com un paquet d'ajudes directes, entre altres mesures. En concret, els camioners van rebre una injecció de 450 milions d'euros i una rebaixa de 20 cèntims per litre de carburant. La mesura més important va ser l'anunci de l'aprovació de la llei que prohibeix que els transportistes treballin a pèrdues.

Evitar vendre a pèrdues

A l'agost, el consell de ministres va aprovar una nova llei de la cadena del transport que mirava de corregir les imperfeccions del sistema que afecten la part amb menys capacitat de negociació, els transportistes. Com que estan atomitzats, majoritàriament com a autònoms, pacten condicions negatives amb els seus clients, generalment amb més poder de negociació, per la qual cosa al final acaben treballant a pèrdues per evitar la competència.

La norma obliga a recollir els contractes per escrit on aparegui el preu del servei, que sempre haurà de ser igual o superior als costos, en referència a un sistema de preus que el mateix ministeri ja publica. Per assegurar que aquesta mesura es compleix es van aprovar noves infraccions i sancions, així com el compromís d'ampliar el codi de bones pràctiques del sector sobre les subcontractacions.

Més controls

Fonts del ministeri de Transports defensen que "respecten les mobilitzacions anunciades", però "fan una crida a la responsabilitat". "La majoria del sector del transport ens està traslladant que valora molt positivament totes les millores dels últims mesos, un paquet de mesures ambiciós que dona compliment a les seves reivindicacions històriques", afegeixen les mateixes fonts. El govern espanyol també recorda que es van incloure sancions de fins a 4.000 euros per garantir el compliment de la norma aprovada a l'agost.

En tot cas, i davant l'alta probabilitat que l'organització acabés convocant aquesta vaga, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ja ha anticipat aquest dilluns al matí que el govern prepara un pla d'inspecció al sector per controlar que es compleixi la normativa i que s'anunciarà les "pròximes setmanes". "Demano als transportistes que quan hi hagi incompliments es denunciï per poder aprovar les sancions en cas que no s'estigui complint la normativa", ha dit Sánchez: "Cal que es denunciï".

Les mobilitzacions del mes de març van començar, en part, per l'alça sense precedents dels preus dels carburants derivada de la guerra a Ucraïna i que van disparar les factures dels transportistes. El sector del transport terrestre agrupa més de 600.000 persones, segons l'INE, i està format sobretot per autònoms i petites i mitjanes empreses.

stats