Thomas Cook, un dels turoperadors més grans del món, deixa 150.000 turistes britànics atrapats als destins
La companyia fa fallida i Londres inicia l'operació de repatriació més gran des de la Segona Guerra Mundial
LondresThomas Cook, un dels turoperadors internacionals més grans i el més antic del món, amb 178 anys d'història, ha fet fallida aquest dilluns a la matinada. Les converses d'última hora que s'han dut a terme durant el cap de setmana entre deutors, accionistes i el govern britànic per rescatar la companyia, i trobar els 227 milions d'euros que els calien per poder continuar les operacions, han acabat sense acord. Al voltant de 150.000 turistes britànics han quedat atrapats als seus destins. A més, totes les reserves de l'empresa han sigut cancel·lades i han afectat 350.000 persones més.
L'enfonsament de Thomas Cook amenaça 9.000 llocs de treball al Regne Unit i 12.000 més a la resta del món. L'Autoritat de l'Aviació Civil britànica (AAC) ha començat l'operació de repatriació d'emergència més gran en temps de pau de tota la història del Regne Unit. Cuba, Mallorca i Tunísia són alguns dels destins de vacances on es trobaven els ciutadans britànics.
El ministre de Transports britànic, Grant Shapps, ha informat que noliejaran "dotzenes" de vols xàrter gratuïts per retornar els afectats. Tot i això, alguns passatgers podrien haver de buscar vols comercials alternatius. "La tasca és enorme, és l'operació de repatriació més gran de la història britànica des de la Segona Guerra Mundial", ha dit Shapps.
Thomas Cook opera en 16 països i compta amb 105 avions i 200 hotels i complexos turístics de la marca. Aquesta setmana tenia previst signar un paquet de rescat amb el conglomerat xinès Fosun, de 1.023 milions d'euros, però els bancs els havien reclamat noves reserves de cara a l'hivern –els 227 milions d'euros que han intentat aconseguir durant el cap de setmana– que la companyia no ha pogut assegurar.
Així, després que ahir diumenge tingués lloc un frenètic dia de negociacions al despatx d'advocats de la City Latham & Watkins, el consell d'administració de Thomas Cook ha fet públic un comunicat aquest dilluns a les tres de la matinada, hora de Catalunya, assegurant que, malgrat els "esforços considerables", el fracàs de les converses significa que no tenen "cap altra opció que prendre mesures per entrar en liquidació obligatòria amb efecte immediat".
El govern del Regne Unit havia sigut arrossegat a les negociacions per salvar Thomas Cook a iniciativa de la companyia divendres passat. Downing Street, però, s'havia mostrat contrari a participar-hi en l'operació pel precedent que hauria creat si ho hagués fet.
Impacte en la indústria turística espanyola
El principal accionista de Thomas Cook és el conglomerat xinès Fosun, que havia proposat contribuir amb 509 milions d'euros per al paquet de rescat i que també ha emès un comunicat en què es manifesta "decebut" pel col·lapse del turoperador i per la seva incapacitat de "trobar una solució viable per procedir a la seva proposta de recapitalització". Fosun demanava que, a més de la seva contribució, s'afegissin els 227 milions d'euros esmentats per poder continuar les operacions.
La caiguda del Thomas Cook provocarà potencialment un enorme caos en tota la indústria de viatges a causa de la complexa cadena de subministrament de l’empresa. Entre la llarga llista d'implicats hi ha bancs, asseguradores, proveïdors de targetes de crèdit, el mateix govern Johnson, els posseïdors de bons de la companyia, els propietaris i els accionistes. Sense oblidar, esclar, els 6.000 hotelers que tenien alguna mena de conveni signat amb Thomas Cook.
En aquest sentit, per exemple, el grup mallorquí Melià en té. Thomas Cook abastia de turistes britànics alguns dels seus hotels de Mallorca o Cuba. En aquest últim cas, en concret a la zona de Cayo Guillermo i Cayo Coco, amb vols directes des de Manchester. Thomas Cook pagava 37 dòlars al dia –el preu de cost era de 52– per cada turista britànic que s'allotjava al complex Melià Cayo Guillermo, establiment dels anomenats 'all-inclusive'.
Peter Fankhauser, conseller delegat de Thomas Cook, també ha fet una declaració aquest dilluns: "Tant jo com la resta del consell d'administració sentim un profund penediment per no haver tingut èxit [en les converses]. Vull demanar disculpes als nostres milions de clients i milers d’empleats, proveïdors i socis que ens han donat suport durant molts anys".
Altres companyies aèries, com Virgin Atlantic i EasyJet, han sigut cridades pel govern britànic a participar en l'operació de repatriació, que es pot allargar dues setmanes.
Venda dels avions
L’enfonsament de Thomas Cook arriba vuit mesos després que anunciés que tenia intenció de vendre la seva línia aèria –rendible– com a mitjà per reflotar el seu negoci d’operador turístic. No obstant això, al mes de maig va revelar uns deutes per valor de 1.200 milions de dòlars.
Al juliol la companyia va anunciar que mantenia "converses avançades" per a una recapitalització de 849 milions d'euros, que finançaria l'esmentat conglomerat xinès Fosun. Posteriorment, la suma es va incrementar fins a 1.020 milions per part d'un grup de posseïdors de bons de Thomas Cook.
L’operació de rescat necessària per als clients de Thomas Cook és molt més gran que la de la companyia d'aviació Monarch, que es va enfonsar l’octubre del 2017 quan era la cinquena del Regne Unit. Per aquell incident, la CAA va necessitar al voltant de 30 aeronaus per retornar al Regne Unit unes 85.000 persones. L'operació va costar 67 milions d'euros.