Torrent es marca l’objectiu que Seat fabriqui cotxes elèctrics a Martorell
El conseller d'Empresa afirma que Volkswagen "sap perfectament que pot comptar amb el Govern"
BarcelonaEl conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, afirma que el Govern manté contacte permanent amb Seat per "assegurar" l'electrificació de la planta de Martorell (Baix Llobregat) i aconseguir que la nova fàbrica de bateries del Grup Volkswagen, la ubicació de la qual encara es desconeix, se situï a Catalunya.
En una entrevista amb Efe, Torrent, al capdavant del departament des del mes de maig, considera "essencial" garantir la fabricació de cotxes elèctrics a Seat, la principal indústria catalana, i per això el Govern treballa "braç a braç" amb la companyia, a la qual considera un "soci estratègic" per afermar el trànsit de l'actual motor de combustió al de zero emissions.
"Seat sap perfectament que pot comptar amb el Govern. Els contactes pràcticament són setmanals i això ho sap la direcció de Seat, ho sap la direcció del Grup i, en tot cas, la nostra voluntat és estar a la seva disposició i col·laborar constantment", explica Torrent, la primera visita oficial del qual com a conseller va ser, precisament, a la factoria de Martorell.
Un dels objectius principals d'aquests contactes és garantir que Seat, amb una plantilla de 15.000 persones, faci el pas cap a la fabricació de cotxes elèctrics, ja que sense aquesta transformació no hi haurà planta de bateries a Catalunya, adverteix Torrent.
A principis de maig, el president del grup alemany ja va anunciar que fabricaria cotxes elèctrics a Martorell a partir del 2025, després de fer una inversió d'uns 2.400 milions, però la decisió depèn en última instància de les ajudes públiques que rebin.
"Nosaltres farem tot el possible per assegurar la fabricació del cotxe elèctric a Catalunya, i si pot ser amb el màxim d'elements de la cadena de valor, millor", afirma Torrent.
La fàbrica de bateries, més lluny
Segons adverteix el conseller d'ERC, "si no hi ha plataforma elèctrica no serveix de res" parlar de la fàbrica de bateries que Volkswagen ha anunciat que construirà a Espanya, en una ubicació encara per decidir. "Un cop assegurat el cotxe elèctric a Catalunya, parlem de la fàbrica de bateries", insisteix Torrent.
Segons afirma el conseller, el Govern manté converses "molt discretes" amb Seat sobre l'emplaçament de la planta i remarca que "no descansarà ni un segon" per posar sobre la taula tots els elements en positiu que fan de Catalunya el lloc idoni per instal·lar-la malgrat que hi ha altres autonomies interessades.
"Estem convençuts que Catalunya és la millor opció i estem treballant perquè aquests projectes d'inversió puguin desenvolupar-s'hi", apunta el titular d'Empresa i Treball, que recorda, no obstant això, que es tracta d'una decisió purament empresarial i que el calendari d'actuacions depèn també de la companyia.
El conseller també ha abordat la situació que viuen les plantes barcelonines de la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca, en les quals treballen unes 1.600 persones i que tancaran a finals d'any, si bé els sindicats calculen que fins a 25.000 llocs de treball depenen indirectament de l'activitat de la multinacional nipona.
Un total de cinc projectes industrials opten en ferm a ocupar els terrenys de Nissan, la majoria associats a l'automoció de zero emissions, segons destaca Torrent, que detalla que "hi ha possibilitats molt interessants sobre la taula" que permetran salvar el màxim nombre d'ocupacions possible.