The Brandery decideix suspendre l'edició d'hivern
L'Ajuntament i la Fira de Barcelona han decidit suspendre l'edició d'hivern de la fira de moda The Brandery i "reformular-la" per fer-ne una sola edició. El saló es va crear per substituir el Bread and Butter
BarcelonaLa Generalitat i l'Ajuntament van confiar l'any passat a la passarel·la 080 i a The Brandery la responsabilitat de tornar a situar Barcelona entre els referents mundials de la moda. Poc més d'un any més tard, però, el saló de moda urbana està a punt de quedar reduït a la meitat del seu plantejament original i ja no celebrarà l'edició d'hivern. La Fira i l'Ajuntament de la capital catalana han decidit escapçar el saló i anul·lar l'edició que s'hauria de celebrar a finals de gener, segons han confirmat a l'ARA diverses fonts del sector.
El saló, ideat el 2009 pel consistori, després que els berlinesos que organitzaven el Bread and Butter decidissin deixar de celebrar a Barcelona el seu festival de moda urbana, havia seguit fins ara el mateix patró que el seu germà gran alemany: dues edicions a l'any i amb un caràcter marcadament urbà. En les últimes edicions, els organitzadors havien decidit, a més, obrir-lo al gran públic per donar-lo a conèixer a la ciutat. Però aquesta decisió havia despertat les crítiques d'un sector de la indústria catalana que considerava que s'havia convertit "en una festa per a adolescents", segons el responsable d'una empresa pelletera catalana. I havia perdut algunes de les marques de referència, com la catalana Desigual, que va decidir apostar per "esdeveniments internacionals", explica un portaveu.
Es preveu que els organitzadors donin més detalls sobre la reformulació que patirà la fira en els pròxims dies, però a alguns dels expositors que havien participat en altres edicions del saló ja se'ls ha comunicat que, com a mínim de moment, no hi haurà una edició d'hivern. Altres, però, a un mes i mig de la data programada per al The Brandery, encara no en sabien res, tot i que al calendari oficial de la Fira ja no hi apareix cap de les dues edicions i ja s'ha eliminat la pàgina de contractació d'espais a la web oficial de l'esdeveniment. "Vaig rebre un correu fa unes setmanes en què em deien que encara estaven acabant de decidir què farien", explica una portaveu de l'empresa barcelonina de complements Drap.
Les mateixes administracions van definir The Brandery com una peça clau en l'estratègia per a la moda catalana. De fet, el pla de la moda, firmat el 2011 per l'Ajuntament, la Fira i la Generalitat, a més de diverses patronals, i amb vigència fins al 2015, tenia com un dels objectius la creació de sinergies entre The Brandery i la passarel·la 080, organitzada per la Generalitat i enfocada, en principi, a dissenyadors joves, tot i que després es va obrir a marques consolidades.
Seguint aquest mandat, en les últimes edicions, totes dues cites havien coincidit en el temps, per "crear una autèntica setmana de la moda a Barcelona", segons fonts del departament d'Empresa. Ara, però, aquesta setmana només se celebrarà, com a molt, un cop a l'any perquè, tot i que les desfilades de la 080 es mantenen, i ocupen més dies que en edicions anteriors, no es complementaran amb l'exposició permanent a la Fira de Montjuïc que oferia The Brandery a l'hivern.
Nova pèrdua per a Barcelona
La pèrdua d'una de les edicions d'aquest saló se suma a les diverses derrotes que ha patit la capital catalana en els últims anys en el terreny de la moda. Després de 20 anys, la Passarel·la Gaudí va viure el 2005 un final abrupte -amb polèmica política inclosa, pel cost de les subvencions-. El mateix any, però, va arribar a Barcelona el festival de moda urbana Bread and Butter, que aplegava prop de 100.000 visitants en cada edició. I el 2007, a aquest esdeveniment s'hi va sumar el 080 Barcelona Fashion, que volia agafar el relleu de Gaudí, tot i que amb una mida molt més modesta i destinada només a dissenyadors joves. El 2009, quan els responsables del Bread and Butter van anunciar la intenció de tornar a Berlín, l'Ajuntament va reaccionar amb la creació de The Brandery, que, de nou, significava una reducció respecte al seu predecessor i aspirava a aplegar uns 10.000 visitants.
Amb el pas de les edicions, però, el saló va anar creixent, i l'hivern passat va arribar a aplegar 30.000 visitants, tot i que, a diferència de l'original alemany, la versió barcelonina és oberta al gran públic -que representa aproximadament la meitat dels assistents- i no només a professionals. Amb el nou escenari, només quedaran a Barcelona el saló i la passarel·la de Gaudí Núvies, que se celebren a l'abril, les dues edicions de la 080 i una de The Brandery.