Tesla presenta el "primer elèctric de masses": podria costar 25.000 € a Espanya
El vehicle supera de llarg en prestacions tots els rivals elèctrics i de gasolina que hi ha al mercat pel seu preu
BarcelonaTesla pot presumir de ser el fabricant de cotxes que, nedant a contracorrent i aplicant les lògiques de les 'start-ups' a la indústria de l'automoció, va convertir els cotxes elèctrics en objecte de desig. El problema, però, era l'etiqueta del preu. Els models de Tesla que estan ara a la venda, el Model S, un esportiu de grans dimensions, i el Model X, un SUV, tenen un preu de partida de 60.000 i 80.000 dòlars, respectivament, a l'altura de les grans marques, tot i que amb un equipament, en molts casos, superior (tenen elements de conducció autònoma i un 'cervell' informàtic sense rival).
Ara, la marca nord-americana fundada per Elon Musk vol trencar una altra barrera. Ha presentat aquesta matinada el Model 3, un esportiu elèctric de dimensions més reduïdes i que vol aspirar a ser el seu primer vehicle "de masses", segons la mateixa companyia, amb un preu de partida de 35.000 dòlars als EUA (uns 31.000 euros).
Cas VW: Oportunitat d’or per reendollar el cotxe elèctric
Quant costa?
A l’Estat, amb les actuals ajudes del pla Movea, el vehicle podria quedar per poc més de 25.000 euros més IVA. La manca de xarxa de distribució a l’Estat, les limitacions del pla (que no finança cotxes de més de 32.000 euros) i els costos del transport podrien fer augmentar aquesta xifra, si Tesla no incrementa la seva presència a l’Estat abans de la posada en venda de l’automòbil, que començarà als EUA el 2017.
Tesla mira cara a cara a vehicles com l’Audi A4 o el BMW Serie 3. El Model 3 els supera, no només en prestacions sinó també en preu, una situació inèdita en el mercat fins ara: ja hi havia cotxes elèctrics per aquest preu, però competien en una altra lliga pel que fa a equipament i disseny. El cotxe, potencialment, farà arribar l’experiència de conducció d’un esportiu elèctric d’alta gamma a la butxaca mitjana.
I les marques de luxe la miren a ella.
El Model 3 comparteix amb els seus dos germans grans moltes de les característiques que han dut els vehicles de Tesla a la fama, com l'automatització -creixent, amb actualitzacions del software-, la línia esportiva i característiques exclusives d'un fabricant acostumat a no regir-se pels mateixos paràmetres i no tenir les mateixes cotilles que els seus rivals històrics.
També supera la majoria de cotxes elèctrics del seu preu en prestacions: tindrà "com a mínim" 400 km d'autonomia amb una sola càrrega i serà ràpid. Molt. Accelera de 0 a 100 km/h en menys de sis segons. Per un preu similar, el Nissan Leaf, també elèctric, ofereix la meitat d’autonomia i triga el doble en arribar a 100 km/h.
Al Model 3, els seients davanters han sigut avançats per ampliar la comoditat. I el sostre és completament de vidre per assegurar més habitabilitat. A més, el cotxe té dos portaequipatges: al davant i al darrere, aprofitant que no hi ha motor sota el capó. També tindrà la tecnologia 'supercharging' de càrrega ràpida del fabricant.
Rècord de comandes
El vehicle és “el pas final en el pla mestre, d’un cotxe per a les masses i assequible”, va explicar Musk, que va agrair als propietaris dels dos models anteriors la seva inversió, perquè havien pagat el desenvolupament de la tecnologia que ara aprofitaran amb el Model 3: “Ha sigut possible fer-ho gràcies als passos anteriors”.
La posada en venda del Model 3 havia generat molta expectació entre els consumidors. Abans que se sabés ni tan sols com seria el cotxe, ja hi havia 115.000 persones que havien fet una comanda preliminar, posant 1.000 dòlars com a paga i senyal. En els primers minuts després de la presentació, aquestes comandes van arribar a les 133.000, segons va explicar el mateix Musk. Si totes les comandes acaben tirant endavant, Tesla podria tenir assegurada una facturació de 4.000 milions de dòlars només amb aquest cotxe, i se li podrien quedar petites les seves flamants instal·lacions a Califòrnia, on poden produir fins a mig milió de cotxes anuals, aproximadament els mateixos que ven Seat.