Territori reclama una bonificació en les tarifes d’hivern de l’aeroport de Girona
La conselleria diu que el tancament de la base de Ryanair és conseqüència de la gestió d'Aena
GironaMés inversions a l’aeroport de Girona i una rebaixa de les taxes aeroportuàries. És la demanda que el conseller de Territori, Damià Calvet, ha traslladat a Aena durant la seva compareixença d'aquest matí al Parlament. Calvet, a més, ha afirmat que el tancament de la base de Ryanair a Girona és conseqüència directa de la política aeroportuària d’Aena, que "prima els guanys" al Prat en detriment dels aeroports de Girona i Reus.
El conseller ha detallat que, en el cas de les tarifes d’arribada, es calculen en base al tonatge dels avions. Actualment, les instal·lacions de Vilobí d’Onyar estan a la categoria quatre quan, segons el conseller, haurien d’estar a la cinc. “És l’últim aeroport de la categoria quatre en nombre de passatgers i amb una diferència important respecte al seu antecessor, l’aeroport de Santiago, que té 700.000 passatgers més que Girona”, ha apuntat.
Pel que fa a les tarifes de sortida, es calculen pel nombre de passatgers. Calvet considera que Girona està a la categoria que li pertoca, la cinc, però reclama que s’apliqui la mateixa bonificació en les tarifes que tenen altres aeroports estacionals com el de Palma. “En altres instal·lacions estacionals, Aena aplica un 20% de bonificació en les tarifes a l’hivern i això no passa a Vilobí”. Una demanda que, segons el conseller, també reclamen Ryanair i els sindicats, que han criticat en diverses ocasions el "hàndicap" que suposa per a les companyies assumir aquests costos en els mesos de fred. “A Girona es paguen uns 9 euros de taxa per passatger en aterratges, mentre que en altres aeroports de característiques similars la xifra és d’entre 2 i 3 euros”, ha posat d'exemple el titular de Territori abans de deixar clar que aquestes tarifes “resten competitivitat a l’aeroport de Girona”.
Gestió centralitzada d'Aena
La demanda d’una rebaixa de les tarifes a Girona és una vella reivindicació tant del Govern com del territori, que fa anys que critiquen que hi ha molt poca diferència amb les taxes de Barcelona i que, per pocs diners més, les companyies trien el Prat, en detriment de Girona i Reus. De fet, per a Calvet, l'origen dels problemes de les instal·lacions de Vilobí és el model de gestió del gestor aeroportuari: "Aena fa anys que no publica els guanys dels aeroports desglossats. Però s’estima que entre el 2003 i el 2018 ha obtingut uns 400 milions d’euros en ingressos només a Girona. "¿No creuen que amb 400 milions d’ingressos podria haver fet alguna cosa més que parar la mà?”, s'ha preguntat amb to irònic.
D'altra banda, el conseller de Territori ha aposat per mantenir els contractes de màrqueting i promoció que les administracions tenen amb companyies aèries com Ryanair. El 2018 els irlandesos es van endur més la meitat del pressupost per promocionar turísticament les comarques gironines: 3,5 milions dels 6 milions totals. Calvet ha afirmat que la previsió de la companyia és mantenir els vols i els passatgers previstos en el conveni actual, que finalitza el març del 2020, encara que acabi tancant la base que té a Vilobí.
Segons les xifres desglossades per Calvet, entre el 2003 i fins al 2018 les administracions han invertit en contractes de promoció 66 milions d'euros. Una inversió que el conseller ha justificat pel retorn al territori. Segons un estudi d'impacte econòmic del 2017, l'aeroport de Girona va tenir un impacte econòmic de 506 milions a tot Catalunya, dels quals 218 a les comarques gironines.