El tercer intent d'Uber a Barcelona torna a encendre les queixes dels taxistes
L'associació Élite Taxi convoca una marxa lenta fins al Parlament per protestar contra l'aplicació, que ara opera amb taxis
BarcelonaHi ha enemistats que no perden la intensitat amb el pas del temps. L'enfrontament entre el sector del taxi i l'aplicació de transport Uber ha sigut una constant des que la companyia nord-americana va començar a funcionar per primer cop a Barcelona el 2014. Des d'aleshores, l'empresa ha fet dos intents més per tornar a la capital catalana. El tercer s'ha posat en marxa aquest dimarts, però amb una operativa formada només per taxis i els cotxes d'ús compartit de la plataforma catalana Social Car. Així i tot, la resposta dels taxistes ha sigut la mateixa que en les temptatives anteriors. Després d'una assemblea a l'estació de Sants, l'associació Élite Taxi ha convocat les primeres mobilitzacions per protestar contra el retorn d'Uber. El sector farà dijous una marxa lenta per la ciutat que començarà a la plaça Espanya, s'aturarà a la seu de Foment del Treball a la Via Laietana i acabarà al Parlament de Catalunya.
“A nosaltres ens és igual com entrin a la ciutat. Si Uber opera a Barcelona hi haurà guerra i no pararà”, ha avisat Álvarez, durant l'assemblea. El novembre passat Uber va notificar a l'AMB que reprendria l'activitat com a intermediari entre taxistes i usuaris i va iniciar el procés per demanar a l'Institut Metropolità del Taxi (Imet) una autorització per fer servir la tarifa T3, que permet oferir un preu tancat als clients. L'organisme encara no ha pres una decisió i mentrestant els 350 taxis que ja s'hi han inscrit fan servir el sistema del taxímetre. Aquesta operativa ha indignat els taxistes, que consideren que l'apli no és transparent amb la seva política de preus i reclamen que se la sancioni. “Violar el règim tarifari comporta multes de 2.000 euros i la retirada de la llicència”, ha insistit Álvarez.
L'Imet ha explicat en un comunicat que les aplicacions per reservar serveis de taxi només poden operar amb la tarifa de preu tancat, però fonts d'Uber asseguren que aquesta no és una condició explícita en la normativa municipal i que a la mateixa web de l'organisme s'hi anuncien plataformes que fan servir el taxímetre. A més, avisen que l'Autoritat Catalana de la Competència investiga les traves de l'Imet en el seu retorn.
L'últim cop que Uber va abandonar Barcelona va ser el febrer del 2019, després que el govern català tirés endavant un decret que obligava a reservar els trajectes en vehicles amb llicència VTC amb almenys 15 minuts d'antelació. Aquesta restricció xocava amb el model de transport sota demanda de la companyia, que a diferència de Cabify, va optar per sortir de Catalunya i concentrar-se en altres territoris, com la Comunitat de Madrid.
Colau confia que no hi hagi protestes
L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, s'ha mostrat confiada en declaracions a RAC1 que el retorn d'Uber a la ciutat no generarà protestes del sector del taxi. Entén que hi hagi "preocupació general" del sector, però ha remarcat que no és la mateixa situació que en el passat perquè ara hi ha una normativa. En aquest sentit, Colau ha assegurat que per operar a Barcelona les companyies com Uber han de seguir la normativa. "Les institucions vam actuar i vam fer una regulació pionera a l'Estat", ha dit, en relació a les VTC.