Del so de trucada més cèlebre al mòbil "plàtan": benvinguts a la gran biblioteca de Nokia
La marca celebra amb un nou arxiu digital de dissenys la seva contribució a la cultura pop
Barcelona"Tothom recorda el seu primer Nokia. Quan dius aquest nom, sempre evoca un record". Qui fa aquesta afirmació és Mark Manson, dissenyador que va entrar a la firma de telecomunicacions als anys 90 en el seu pic de popularitat més alt. Podria semblar una exageració, però el 1998 Nokia era la marca de mòbils més popular del món, amb un 40% de la quota de mercat mundial, segons recorda un article del Guardian.
L'impacte cultural de Nokia serà reconegut per primera vegada a través de l'arxiu de dissenys de la companyia, que s'obrirà al públic a partir del pròxim 15 de gener, després que la Universitat d'Aalto a Finlàndia hagi comprat aquesta gran biblioteca digital. Una de les contribucions innegables de la marca a la cultura pop és el seu mític so de trucada, basat en el Gran vals que va compondre el valencià Francesc Tàrrega el 1902. El 2009 es va calcular que aquesta melodia se sentia una mitjana de 1.800 milions de vegades al dia arreu del món, l'equivalent a 20.000 cops per segon.
Models com el Nokia 8110 –conegut popularment com "el plàtan"– fins i tot van tenir un paper important a la pel·lícula Matrix. La companyia finesa també va introduir el 1999 els telèfons personalitzables amb el seu Nokia 3210, al qual se li podia canviar el color de la carcassa. A més, va ser la primera firma de mòbils que permetia enviar missatges SMS, de manera que es va convertir en la més atractiva per al públic jove.
L'arxiu de la Universitat d'Aalto inclou fotografies de màrqueting, esbossos dels models i presentacions de productes que aporten nous detalls sobre la que va ser una de les companyies més innovadores de la seva època. Per exemple, en aquesta gran biblioteca digital sobre Nokia es podran trobar les gravacions d'àudio en què els dissenyadors debatien sobre els seus pròxims projectes. El 1999 el benefici operatiu de la firma era de 4.000 milions de dòlars.
Història d'un declivi
Així i tot, aquesta icona dels primers telèfons mòbils va entrar més tard en un lent declivi. "És la trista història d'una companyia que va dominar una indústria durant més d'una dècada per després desaparèixer en l'oblit més de pressa del que ningú podria haver imaginat", remarca al Guardian l'analista en cap de CCS Insights, Ben Wood. Els motius d'aquesta caiguda s'expliquen per diversos factors, però els experts l'atribueixen sobretot a les dificultats per adaptar-se i competir amb models de pantalla tàctil més potents, com l'iPhone.
Des del 2007 el valor de Nokia va caure prop d'un 90% i Microsoft va acabar comprant el seu negoci de mòbils el 2013. D'aquesta manera, el nou arxiu de disseny de la companyia vol ser una mena de màquina del temps per recordar aquells anys optimistes en què els telèfons encara eren vistos només com un nou membre de la família. Curiosament, els seus models antics encara tenen un públic potencial entre els pares que els van fer servir de joves i que ara volen un dispositiu lliure de xarxes socials i sobreestimulació per als seus fills.