Els secrets de TravelPerk per ser l'única empresa espanyola al programa europeu d'IA
L'unicorn català incorpora aquesta tecnologia des de fa temps i té una valoració de 2.570M€


La start-up catalana TravelPerk, dedicada a la gestió de viatges de negocis, és l'única empresa espanyola que participa a l'aliança d'empreses europees que invertiran en la IA europea; un pla anunciat dimarts per la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, pel qual es mobilitzaran 200.000 milions d'euros en inversions en el sector de la IA en els pròxims cinc anys. Al llistat, l'empresa catalana hi figura de la mà d'alguns dels grans gegants industrials europeus, però cap d'ells és espanyol; hi participa, això sí, el grup Airbus, que té la seu a França, però compta amb participació espanyola.
TravelPerk, fundada per l'israelià Avi Meir, establert des de fa anys a Barcelona, és un unicorn –companyia valorada en més de 1.000 milions de dòlars– consolidat, sobretot després que el mes passat anunciés una ronda de finançament de sèrie E de 200 milions de dòlars –uns 190 milions d'euros–, quan va assolir una valoració que ja toca els 2.700 milions de dòlars (equivalent a 2.570 milions d'euros). Amb aquesta injecció de capital, la start-up va comprar Yokoy, una empresa dedicada a la gestió de despeses, factures i pagaments amb targetes impulsada per intel·ligència artificial (IA).
La IA a l'empresa
Segons ha explicat l'empresa a l'ARA, "l'adquisició de Yokoy té molt a veure amb l'estratègia d'IA de l'empresa", que, més enllà de la participació al pla europeu, fa anys que està integrant aquesta tecnologia al seu negoci. "Per a TravelPerk, l'ús de la IA té l'objectiu de fer els equips més eficients, no substituir-los", expliquen. "Se centra a desenvolupar tecnologia que resolgui problemes reals dels clients, en lloc de crear productes que puguin semblar atractius, però que, a la pràctica, fan menys eficient la seva experiència", assegura l'empresa.
"L'impacte més gran d'aquesta tecnologia fins ara ha estat en la manera com l'empresa dona assistència a aquells que viatgen per feina", asseguren. De fet, TravelPerk explica que abans de la implementació de la IA, un equip d'agents revisava manualment milers de correus electrònics d'atenció al client cada dia, però ara, més del 97% d'aquests missatges són gestionats per intel·ligència artificial, "cosa que ha permès que els agents puguin atendre el doble de consultes en comparació del 2023 amb el mateix temps".
Segons TravelPerk, els números parlen per si sols: l'empresa ha registrat un augment positiu en el seu índex de satisfacció del client (CSAT), passant d'aproximadament un 80% abans de les inversions a IA a més del 90% el 2024; l'automatització amb IA ha permès que els nous clients s'incorporin un 80% més ràpid i, pel que fa als resultats, el marge brut ha superat el 70% des de la implantació de la tecnologia.