Nova multa a Facebook i Instagram: 390 milions i l'obligació de permetre'n l'ús sense publicitat personalitzada
La Comissió de Protecció de Dades d’Irlanda castiga la política d'obligar els usuaris a deixar que s'utilitzin les seves dades per segmentar els anuncis
BarcelonaLa Comissió de Protecció de Dades d’Irlanda ha decidit imposar una multa de 390 milions d’euros a Meta, la matriu de Facebook, Instagram i WhatsApp, entre d’altres. El regulador considera que la companyia liderada per Mark Zuckerberg no informa “clarament” els usuaris sobre la gestió de dades que fa l’empresa en les seves dues principals xarxes socials: Facebook i Instagram. Concretament, la Comissió ha ordenat una sanció de 210 milions d’euros per aquesta infracció a Facebook i de 180 milions a Instagram.
A més, el regulador irlandès insta Meta a adaptar-se a la normativa sobre operacions de processament de dades i a revaluar les bases legals sobre les quals gestiona la publicitat segmentada en funció de les dades personals de l’usuari en un “període de tres mesos”. D’aquesta manera, la matriu de les principals xarxes socials del món haurà de permetre als seus usuaris disposar d’una versió de totes les seves aplicacions que no utilitzi les seves dades personals amb una finalitat publicitària.
Actualment la multinacional obliga els usuaris que vulguin fer servir alguna de les seves plataformes a firmar els termes i condicions de protecció de dades, sense la possibilitat de continuar fent servir les xarxes si els rebutgen. A més, tampoc permet retirar el consentiment un cop acceptat. És per això que les autoritats irlandeses consideren que aquesta pràctica suposa un “consentiment forçat” dels usuaris. Des del 2018, moment en què va es va aplicar el Reglament General de Protecció de Dades, la Unió Europea obliga les empreses a permetre que els usuaris donin lliurement aquesta mena de permisos.
No és la primera vegada que es multa Meta per la seva política de dades. De fet, la companyia de Mark Zuckerberg va haver de pagar una sanció de 4.432 milions d’euros per l’escàndol de Cambridge Analytica, la multa més alta que ha posat mai la Comissió Federal de Comerç dels Estats Units, el regulador estatunidenc. En aquest cas, però, se sancionava que Facebook hagués compartit informació de 87 milions d’usuaris per influir en les eleccions presidencials dels Estats Units del 2016 en benefici de Donald Trump.