La vaga dels repartidors asiàtics de Glovo ha acabat aquest dilluns després de quatre dies d'aturades contra les tarifes de la plataforma catalana. Els organitzadors situen en uns 600 missatgers la participació diària. Els repartidors –sobretot pakistanesos, indis i bangladeshians– demanen cobrar almenys 9 euros l'hora per la seva feina com a autònoms i exigeixen que l'empresa faci un control real dels comptes rellogats. Amb tot, la resposta obtinguda per l'empresa, segons els 'riders', ha estat que "no poden apujar les tarifes". Tot queda en mans d'Inspecció de Treball.
Nou revés de Competència al decret que discrimina les VTC
L'ACCO critica la ràtio 1/30 amb el taxi i acusa l'Estat de "desaprofitar l'ocasió" per revisar el marc normatiu bàsic
BarcelonaNou revés per al reial decret llei de les VTC. L'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) considera que les mesures previstes sobre l'arrendament de vehicles amb conductor (VTC) i servei de taxi "no s'adeqüen amb la sentència del TJUE", publicada fa unes setmanes.
D'una banda, l'ACCO assenyala que no se suprimeix la ràtio 1/30 –una VTC per cada trenta taxis–, després que l'alt tribunal qualifiqués aquesta restricció d'"inadequada". Sobre els requisits addicionals, l'organisme diu que tampoc estan alineades amb el TJUE i lamenta que el govern espanyol "ha desaprofitat l'ocasió per endegar un procés de revisió complet del marc normatiu bàsic aplicable en el sector del transport de viatgers sota demanda".
Alhora, l'Autoritat de la Competència recorda que, com ja va posar de manifest en relació amb el decret llei de la Generalitat, "l’actuació dels poders públics, amb capacitat normativa, hauria de propiciar un entorn de mercat que possibilités el desenvolupament de l’activitat, reconeixent drets i obligacions equivalents als diferents operadors", de manera que es respectin "els principis de necessitat, proporcionalitat, no discriminació i de mínima distorsió".
La sentència del TJUE
El 8 de juny el tribunal europeu va sentenciar que la legislació catalana no respecta el dret europeu en el cas de la regulació dels VTC perquè, concretament, va en contra de la "llibertat d'establiment" al restringir "efectivament" l'accés al mercat. Segons el TJUE, no es pot aplicar una restricció d'aquesta mena només per "garantir la viabilitat econòmica del sector del taxi" i assegura que "no està justificada per cap raó imperiosa de bé general".
Així doncs, el tribunal europeu va considerar que limitar l'emissió de permisos als vehicles de transport amb conductor només respectaria el principi de proporcionalitat si tingués com a objectiu vetllar per "la bona gestió del transport, el trànsit i l'espai públic d'una conurbació, així com la protecció del medi ambient". Però en cap cas considera que la mesura pugui tirar endavant per motius "purament econòmics", com "garantir la viabilitat econòmica del sector del taxi".