Per què Facebook ha acomiadat 11.000 empleats?
La multinacional pateix per un excés de despeses, inversions massa elevades i una guerra amb Apple pel negoci de la publicitat
BarcelonaL'acomiadament massiu d'11.000 treballadors de Meta –l'empresa matriu de Facebook, WhatsApp i Instagram– representa un cop dur per al gegant tecnològic, que del 2004 ençà havia crescut a un fort ritme any rere any. Aquest 2022, però, tot i mantenir els beneficis, l'empresa ha patit diversos trasbalsos que l'han enfonsada a la borsa nord-americana i que han acabat amb la reducció de personal anunciada aquest dimecres.
El mateix conseller delegat i cofundador de l'empresa, Mark Zuckerberg, va indicar en una carta als empleats que la raó principal de l'acomiadament és la normalització de l'activitat i els ingressos una vegada passada la pandèmia. Segons l'empresari, "al començament de la pandèmia, l'augment del comerç electrònic va conduir a un creixement descomunal dels ingressos", que els directius de Meta van assumir que seria "permanent", però que finalment s'ha acabat normalitzant i ha tornat a nivells del 2019. Aquesta predicció d'ingressos elevats va portar la companyia a gastar més i a incrementar personal.
Ara bé, amb la conjuntura econòmica actual, marcada per la inflació i una forta desacceleració de l'activitat en bona part del món, l'empresa va anunciar fa pocs dies una caiguda dels beneficis del 52% al tercer trimestre en comparació amb el mateix període de l'any anterior. A més, els ingressos van caure un 4%, mentre que les despeses es van disparar més d'un 19% respecte a un any enrere. En un dia, el valor de l'acció de Meta es va desplomar un 25%, i actualment cotitza a un preu un 70% inferior al de l'1 de gener passat.
Inversions massa grans, de moment
Les causes dels mals de Meta, però, van més enllà. L'empresa va retallar més de la meitat els beneficis, però continuen sent abundants, de 4.400 milions de dòlars en nou mesos. Què explica, doncs, la pèrdua de confiança dels inversors i que hagi hagut de fer fora tants empleats?
La reducció de la plantilla deixa l'empresa en una situació similar a la de finals del 2021. De fet, segons dades del grup, el 31 de desembre passat l'empresa tenia uns 72.000 treballadors, una xifra que havia augmentat fins als 87.000 en el moment d'anunciar l'acomiadament massiu. Amb la sortida d'11.000 persones, doncs, la multinacional se situa en uns 76.000 empleats, una xifra superior, però més "semblant" a la de l'últim exercici, indica Xavier Brun, director del màster en mercats financers de la UPF i gestor de fons a Trea AM.
A banda dels mals càlculs d'ingressos, l'increment de despeses de Meta es deu sobretot a l'ampliació del negoci cap al metavers, "una aposta arriscada", opina Brun. La divisió dedicada al metavers ha perdut uns 6.600 milions de dòlars en dos anys i de moment no dona cap rendiment tangible, la qual cosa posa en dubte a curt termini els esforços.
Guerra amb Apple pel negoci tradicional
A banda d'això, Meta s'ha vist immersa en una guerra amb un altre gegant de Silicon Valley, Apple, pels ingressos de publicitat a través de les xarxes socials, que és el negoci principal del grup: Apple, que fabrica aparells i el programari iOS que els fa funcionar, va anunciar canvis en els anuncis de les aplicacions com Facebook i Instagram que funcionen amb iOS i que impliquen que Meta ha de pagar més a Apple pels anuncis, a banda de perdre capacitat de personalitzar-los per a cada usuari.
"La inversió en publicitat ja no és tan eficient", comenta Brun. Això obliga els directius de la companyia a prendre cauteles sobre el futur i posa en guàrdia els mercats, que també veuen una creixent pressió de competidors directes, com TikTok o Telegram.
Canvi de percepció del mercat
Un altre dels elements que expliquen la situació de Meta és la "rotació" entre accions de creixement –títols d'empreses joves de sectors punters, com tecnològiques, que tenen marge per créixer– i les accions anomenades de valor, que són empreses establertes i que tenen una vida més llarga.
Amb els increments dels tipus d'interès provocats per la inflació dels últims mesos, molts inversors que apostaven per les accions de creixement han anat deixant aquest tipus d'inversió per buscar rendiments alts en altres mercats. Això ha fet perdre valor a Meta, que fins ara era un cas clar d'empresa tecnològica amb potencial per continuar creixent.
A més, també cal afegir-hi que, en el cas de la companyia fundada per Mark Zuckerberg, aquesta classificació ja no és tan evident: molts inversors estan analitzant Meta com una empresa consolidada que aporta valor a una cartera d'inversions, però que ja no tindrà els ritmes de creixement del passat. Això també allunya alguns inversors que busquen més rendiment i més risc, i alhora fa que el preu de l'acció s'ajusti a la baixa, ja que els analistes pronostiquen una moderació dels beneficis en el futur, com, de fet, s'està produint aquest any.