Dones de Silicon Valley: el paradís de la tecnologia en veu femenina
Catorze directives del món tecnològic als EUA expliquen els reptes i els avenços de la igualtat en el camp STEM
BarcelonaLa figura femenina al món tecnològic encara és una minoria, i la presència de dones en llocs de decisió en empreses tecnològiques és, sovint, anecdòtica. Tot i que cada vegada és més present aquesta problemàtica i les empreses comencen a posar-se les piles en l'equitat a la feina, tant en l'àmbit de representació com en el salarial, estem lluny de l'equilibri. Silicon Valley, el paradís nord-americà per excel·lència de les empreses tecnològiques i les start-ups amb un futur prometedor, evidencia la tendència: les dones representen prop del 36% de la mà d'obra tecnològica i només ocupen el 26% dels llocs de decisió de la indústria tecnològica de la zona.
És un fet que les dones han estat sempre infrarepresentades al camp científic i tecnològic, cosa que es bateja com carreres STEM, uns camps on els homes acostumen a ocupar la majoria dels llocs de direcció i investigació. Per aquest motiu, visibilitzar les veus de dones que han aconseguit trencar barreres i posicionar-se en empreses tecnològiques en llocs com Silicon Valley és tan important, i això és el que procura la fundadora d'Aula Magna Business School –la primera escola de negocis en línia per a dones–, Clara Lapiedra, al seu llibre Mujeres de Silicon Valley (AMBS Publishing, 2023). "Aquest llibre pretén ser una font d'inspiració no només per a dones, sinó per a qualsevol persona que cregui en el poder d'implementar la diversitat i la innovació en l'estil de lideratge", explica Lapiedra a la introducció.
El llibre aglutina catorze entrevistes a dones exitoses de Silicon Valley, de nacionalitats i ètnies d'arreu, que "han sigut pioneres a l'hora d'aplanar el camí cap a plantilles més equitatives i diverses". En elles, Lapiedra procura plasmar els principals reptes que s'han trobat aquestes professionals a l'hora de fer-se un lloc en un món majoritàriament d'homes; "és un testimoni de totes les coses increïbles que podem aconseguir quan acceptem les diferències, ampliem els nostres límits i lluitem per l'excel·lència". I quines són, les lliçons d'aquestes dones de Silicon Valley?
El potencial de la diversitat
La vicepresidenta d'estratègia de sostenibilitat a Ricoh, Karen L. Clarkson, evidencia la necessitat i el potencial d'incloure diversitat de gènere i cultures als equips. Pel que fa al gènere, "les dones treballen i rendeixen de manera diferent als homes". "Tenim més capacitat d'intuïció, tendim a ser més empàtiques i vulnerables. Es tracta d'habilitats inherents que fomenten la lleialtat, aporten claredat i fan que els equips se sentin valorats. Està demostrat que les empreses dirigides per dones generen més beneficis i tenen una major retenció i satisfacció dels seus equips", assegura Clarkson.
Sovint, però, el problema resideix en la dificultat d'accedir al sector tecnològic, ja sigui per la manca d'accés a les carreres STEM a causa d'una no exposició a aquests interessos des que les noies són petites per un tema cultural o per una manca generalitzada d'oportunitats. En aquest sentit, les dones entrevistades al llibre coincideixen en la necessitat de fer xarxa: "Els homes treballen molt bé el fet de teixir la seva xarxa de contactes; sempre estan disposats a presentar els seus col·legues. Les dones tendim a anar per darrere, però podem i hem de fer el mateix. Construir la meva pròpia xarxa de dones m'ha fet sentir més poderosa a l'hora d'enfocar la meva feina, el meu futur i la manera en què vull ajudar els altres", relata la directiva de Ricoh.
Encara més: no comptar amb la meitat de la població en tasques com el desenvolupament d'alta tecnologia pot generar biaixos. De fet, tal com explica la directora tècnica de programes Dolores Carreño, "la perspectiva de gènere en els projectes de desenvolupament de software empresarial és primordial". "És probable que un equip més divers comprengui i representi millor les necessitats dels seus usuaris finals, cosa que es traduirà en millors productes i serveis tecnològics".
Deures per a les empreses
Alhora, la directiva de Google Nanditha Gandi considera que "perquè hi hagi més dones en STEM cal animar-les perquè busquin llocs disponibles, però també oferir el suport mentre ho fan". "Diversos estudis mostren que un gran nombre de dones estan abandonant els seus llocs de treball, i aquesta xifra ha augmentat molt els últims anys a causa de la flexibilitat limitada, les escasses oportunitats de creixement i la cura dels fills. La creació de programes per ajudar les dones a navegar i créixer des del nivell d'entrada fins al nivell executiu, proporcionant patrocini i tutoria al llarg del camí, és una gran manera de donar-los suport", explica.
I el canvi cultural és també una clau per assolir la igualtat. Segons l'experta en direcció de marca personal Katty Lopez de Gull, que assessora desenes de dones directives a Silicon Valley, ho té clar: "No n'hi ha prou amb orientar les empreses, també cal canviar la percepció generalitzada que les carreres STEM són només per a genis que exigeixen renunciar a tots els altres interessos. [...] Cal continuar motivant les noies perquè es dediquin a sectors STEM canviant primer la realitat en la qual es fixen a l'hora de plantejar-se les seves opcions i decisions futures".
La innovació també va de gènere
Històricament, "la innovació s'ha considerat un camp dominat pels homes. A ells se'ls han atribuït algunes de les innovacions més importants de la història, des de la invenció de la bombeta d'Edison fins al primer ordinador d'Alan Turing. Les dones, en canvi, han sigut sovint ignorades i infravalorades en aquest camp tot i les seves contribucions", explica Lapiedra. "Afortunadament, això està començant a canviar i les dones comencen a ocupar el lloc que els correspon com a líders de la innovació", destaca la fundadora d'AMBS. De fet, si algun lloc pot exercir de termòmetre d'aquest canvi, aquest és Silicon Valley.
També així ho destaca Tatiana Zander, directora d'innovació tecnològica a Ericsson North America: "Hi ha hagut moltes reunions en les quals jo era l'única dona en una sala amb 20 homes. Eren diversos, de diferents cultures i entorns, però, tot i això, era limitar-me a ser l'única dona. Ara, però, cada vegada veiem més entorns multidimensionals i diversos pel que fa a la procedència, l'ètnia, el gènere i l'edat. Això eleva a un altre nivell la progressió de les idees i la creativitat, la col·laboració, la inclusió i el compromís, la presa de decisions i la resolució de problemes", relata.
Amb tot, la vicepresidenta de Procore Technologies, Anna N. Schlegel, és una veu discordant: "En l'alta tecnologia, encara no estem preparats per pensar, actuar i liderar des d'una perspectiva de gènere i diversitat. Hem anat enrere. Sabem que trigarem 150 anys a assolir la igualtat, i qui hi serà aleshores? Moltes empreses tenen un equip «de diversitat» i envien dones a conferències o acullen noies joves, cosa que està molt bé, però no mou l'agulla. Les empreses han de tenir programes molt intencionats, [...] si no, estàs a mercè del que pensi el teu cap de tu, que pot tenir un bagatge cultural molt diferent o la seva pròpia agenda. Crec que les empreses volen fer-ho, però no poden abastar-ho entre tantes prioritats", diu la directiva.
Finalment, Shirley Deng, directiva a Meta i mentora de l'avenç de la dona en el sector tecnològic, considera que per aconseguir la igualtat al sector STEM cal "introduir les nenes en les matèries STEM quan encara són petites", "abordar els estereotips i els prejudicis", "oferir oportunitats de tutoria i creació de xarxes, així com de creixement i promoció, i celebrar els models femenins en tecnologia". Sigui com sigui, les dones a Silicon Valley existeixen i les seves històries tenen un missatge motivador final: "Si jo he pogut, tu també podràs".