Fa uns dies, en una entrevista al portal educatiu EduKitchen, el lingüista nord-americà Noam Chomsky deia que ChatGPT no té res a veure amb l’educació sinó que és una eina de plagi d’alta tecnologia, i que cal motivar els alumnes perquè no plagiïn. Però la realitat és que el plagi d’alta tecnologia, que inclou variacions que fan molt difícil identificar-lo, pot condicionar moltes de les dinàmiques educatives actuals. I no només les educatives.
Un altre sector on poden tenir impacte els sistemes com aquest és en la redacció de notícies factuals —el periodisme, esclar, és molt més que això—. Ara bé, tal com apunta Enric Plaza, "ChatGPT és una "demo" que, per alguna raó, s’ha fet pública; Google també té un sistema semblant però no l’ha obert a tothom". "Si es vol fer un altre producte com el de redacció de notícies a partir de ChatGPT —continua— caldrà afegir-hi altres elements".
De fet, el 2010 ja es va crear una companyia als Estats Units, Narrative Science, que va construir un sistema d’intel·ligència artificial que, entre altres coses, redactava resums dels partits de beisbol automàticament. Narrative Science va ser adquirida per l’empresa de software Salesforce el 2021 i, poc després, es va anunciar que els seus productes ja no estarien disponibles.
Fins i tot s’ha donat el cas d’una revista que selecciona i publica històries curtes de ciència-ficció en línia, Clakesworld Magazine, que ha hagut de deixar d’acceptar propostes. Els editors han detectat que molts dels contes que els arriben estan generats per sistemes com ChatGPT. En un missatge al seu web personal, l’editor de la revista, Neil Clarke, ha assegurat que "hi ha alguns patrons molt obvis".