UE

Brussel·les investiga Google, Apple i Meta per incomplir la llei antimonopoli de la UE

La Comissió Europea amenaça les grans plataformes estatunidenques amb grans multes econòmiques

Alternatives a Instagram per a zelosos de les seves dades
25/03/2024
3 min

Brussel·lesNova investigació de la Comissió Europea contra les grans tecnològiques estatunidenques. Brussel·les ha anunciat aquest dilluns que ha obert un expedient a Alphabet —la matriu de Google—, Apple i Facebook per suposadament incomplir la llei de mercats digitals, la nova normativa europea que pretén evitar pràctiques monopolístiques de grans plataformes. "Si la nostra investigació conclou que no es compleix la llei, es podrien enfrontar a fortes sancions", ha advertit el comissari de Mercat Interior, el francès Thierry Breton, que és una de les veus de la Unió Europea més bel·ligerants contra aquestes companyies.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Pel que fa a Alphabet i Apple, l'executiu comunitari els ha obert un procediment d'investigació per dificultar o directament no permetre sense costos afegits que els clients d'aquestes empreses utilitzin aplicacions d'altres marques. En aquest sentit, la Comissió Europea assegura en un comunicat que està "preocupada" per aquesta mena de "restriccions" perquè "limiten" la llibertat de tenir accés a altres ofertes dels consumidors europeus.

A més, Brussel·les té "sospites" que Alphabet "prioritza" en el seu motor de recerca de Google serveis que formen part del mateix grup empresarial en detriment d'altres competidors directes, com creu que passa amb Google Shopping, Google Flights o, entre d'altres, Google Hotels. Per això, l'executiu comunitari creu que és "possible" que l'empresa nord-americana incompleixi l'obligació d'oferir les opcions de recerca de manera "justa" i "sense discriminar" segons de quina empresa sigui.

D'altra banda, la Comissió Europea insta Apple a complir l'obligació de permetre que els usuaris dels seus dispositius es puguin desinstal·lar "de forma senzilla" aplicacions que de manera predeterminada estan descarregades. També l'adverteix que els consumidors han de poder canviar sense problemes la configuració d'Apple i que han de tenir accés de manera "fàcil i eficient" a aplicacions o motors de recerca que no siguin de la mateixa companyia. "Pot limitar les opcions reals dels usuaris a escollir els serveis que volen", afegeix el comunicat de l'executiu comunitari.

Pagar a canvi de no veure anuncis personalitzats

La Comissió Europea també ha obert un expedient a Facebook per fer pagar una quota d'uns 13 euros mensuals als usuaris que no vulguin vendre les seves dades personals i veure anuncis personalitzats. Brussel·les creu que el sistema conegut com "paga o consenteix" no ofereix una "alternativa real" als consumidors que prefereixen que les grans plataformes acumulin i treguin rèdit econòmic de la seva informació privada.

En cas que les grans tecnològiques investigades no compleixin amb la normativa europea, la Comissió Europea ja les ha advertit que podrien afrontar multes econòmiques molt elevades. Concretament, si d'aquí a 12 mesos aquestes companyies mantenen aquestes pràctiques, Brussel·les els podria imposar una sanció equivalent al 10% del que facturen a escala mundial, i del 20% si infringeixen la llei de forma reiterada. A més, podria obligar-les a vendre's una part del negoci o prohibir que compressin més serveis que incrementessin la seva capacitat de cometre abús de posició dominant.

Al cap de poques hores que Brussel·les obrís la investigació, Google ha publicat un comunicat en què assegura que ja ha fet "canvis significatius" en el funcionament dels seus serveis per tal de complir amb la normativa europea i que es mostra oberta a "rebre i escoltar els comentaris" de la Comissió Europea. L'empresa afirma que ja compleix amb la llei de mercats digitals i insisteix que continuarà defensant el seu "plantejament".

En canvi, algunes de les empreses que es poden beneficiar dels canvis de polítiques de grans plataformes com Google o Apple han celebrat la decisió de Brussel·les. La catalana eDreams, per exemple, ha qualificat l'obertura de l'expedient com un "pas important" cap a un mercat digital "competitiu i equitatiu", i ha criticat a Google per haver prioritzat "durant anys els seus propis productes". "eDreams ha sigut una de les primeres empreses a demanar mesures contra aquestes pràctiques", ha reivindicat la plataforma.

stats