Tecnologia

Una apagada informàtica mundial provoca incidències a aerolínies, bancs, hospitals i altres empreses

La plataforma FlightAware informa que s'han cancel·lat més de 3.000 vols arreu del món

Cues a l'Aeroport de Barcelona aquest matí, degut a la incidència de Microsoft
4 min

BarcelonaUn problema informàtic d'un proveïdor de seguretat de Microsoft ha desencadenat en una avaria massiva en equips amb el sistema operatiu Windows d'empreses d'arreu del món i ha afectat serveis aeroportuaris, aerolínies, xarxes ferroviàries, mitjans de comunicació i altres organitzacions. El problema s'ha originat en una actualització defectuosa del programari d'aquest proveïdor, l'empresa de ciberseguretat CrowdStrike.

Les companyies afectades han vist com els seus sistemes han quedat atrapats en un cicle de posada en marxa, conegut al sector com a pantalla blava de la mort blue screen of death (BSOD), en anglès–, segons ha explicat l'Institut Nacional de Ciberseguretat (Incibe) en un comunicat aquest divendres. El fundador i conseller delegat de CrowdStrike, George Kurtz, ha informat per les seves xarxes que l'avaria s'ha produït per un error en una actualització que ha tingut un problema amb un sistema operatiu de Microsoft.

Més de 3.000 vols cancel·lats al món

Un dels principals sectors afectats ha estat l'aeroportuari. Aena ha avisat a primera hora d'aquest divendres que, a causa d'una incidència en el sistema informàtic, s'estaven produint alteracions en els seus sistemes, així com en els aeroports de la xarxa d'Espanya, cosa que podia provocar retards. En una publicació a la xarxa X, la companyia informava que les operacions s'estaven desenvolupant amb els sistemes manuals. A mitja tarda, el gestor aeroportuari explicava en un comunicat que ja havia restablert els seus principals sistemes i que fins a les 14.30 hores tota la seva xarxa a Espanya havia operat 3.520 vols. Paral·lelament, les aerolínies han comunicat la cancel·lació de 105 vols fins a la mateixa hora. Segons la plataforma FlightAware s'havien cancel·lat més de 3.000 vols arreu del món a mitja tarda, la gran majoria als Estats Units, Europa i el sud de l'Àsia.

El cert és que des de primera hora d'aquest divendres els aeroports de Londres, Praga, Edimburg, Manchester i Amsterdam, així com diferents aerolínies, han avisat de l'existència d'aquesta incidència global en el sistema. A l'aeroport del Prat ha provocat llargues cues de centenars de persones.

Mentre Ryanair aconsellava a tots els passatgers que arribessin a l'aeroport almenys tres hores abans de la sortida del seu vol, Vueling també avisava que la seva operativa podria veure's alterada.

Un centre de dades de Microsoft en una imatge d'arxiu
Cues a l'aeroport de Barajas, a Madrid, degudes a la incidència a Microsoft

Centres sanitaris catalans afectats

L'afectació s'ha estès en diferents sectors de forma desigual. La banca espanyola no ha patit una gran incidència, com han confirmat fonts de CaixaBank i el BBVA consultades per aquest diari, ni tampoc els pagaments amb targeta, ha informat la plataforma intermediària de pagaments Redsys. En canvi, Bizum, la plataforma de transferències entre particulars de la banca, ha explicat a través d'X que la seva operativa ha pogut veure's afectada temporalment. Qui tampoc ha patit greus alteracions han estat les companyies energètiques espanyoles.

Menys sort ha tingut el sistema sanitari català, que segons ha confirmat el conseller de Salut en funcions, Manel Balcells, ha patit afectacions en diferents centres, com l'Institut Guttmann, el Consorci Sanitari de Terrassa, l'Hospital de Granollers, l'Hospital Sant Joan de Déu (tant el de Sant Boi com el d'Esplugues), la totalitat del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), el Banc de Sang i Teixits i alguns centres d'atenció primària. Ara bé, Balcells ha remarcat que "no hi ha hagut afectació assistencial". Tots els centres afectats han canviat la forma de funcionar i s'han posat a treballar de forma manual.

El Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) de la Generalitat també ha informat a primera hora, a través d'una publicació a la xarxa X, que una incidència afectava el telèfon d'emergències 061 i ha demanat a la ciutadania que truqui només al 112 en cas d'emergència sanitària. El 012 també s'ha vist afectat parcialment fins a les 13 hores, i a mitjan tarda els dos telèfons ja funcionaven amb normalitat. Fonts de la Secretaria de Telecomunicacions i Transformació Digital han explicat a l'ARA que aquesta avaria massiva havia afectat serveis de gestió interna de la Generalitat i que estaven treballant per resoldre-ho amb la previsió que es vagin recuperant en les pròximes hores.

La caiguda de Microsoft

El gegant del programari ha explicat a mig matí que estava treballant per solucionar la incidència en les aplicacions i en els seus serveis afectats. Microsoft, que s'ha dedicat a redirigir el trànsit afectat a sistemes alternatius per alleujar l'impacte, també ha informat que els seus serveis seguien experimentant millores mentre continuava prenent mesures per mitigar-ne l'afectació. Al migdia informava que l'avaria ja s'havia solucionat en algunes de les aplicacions de Microsoft 365, la seva plataforma de productivitat al núvol.

"Moltes empreses utilitzen sistemes operatius de Microsoft i també el seu núvol, que es diu Azure, i quan fan això s'han de protegir dels ciberatacs. Per fer-ho utilitzen sistemes de protecció de ciberseguretat, com CrowdStrike, un soci de Microsoft que l'ajuda a protegir la xarxa. Però a causa d'un problema de configuració a l'eina, aquesta pensa que hi ha atacs i bloqueja el trànsit de la xarxa", explica a l'ARA el professor de l'OBS Business School i expert de Gartner, Martín Piqueras.

stats