Barcelona2.508 professionals del taxi han decidit aquest dimecres posar punt final a la vaga indefinida que van iniciar divendres passat contra el decret de la Generalitat per regular les VTC. Ho han fet després que dimarts el Govern habilités l'AMB a ampliar fins a una hora –en lloc dels 15 minuts proposats inicialment– el temps de precontractació dels serveis de Cabify i Uber. En la votació, organitzada de forma molt precària, amb caixes de cartró d'aigua fent d'urnes, i que ha durat gairebé sis hores, hi han participat 4.774 dels aproximadament 14.000 taxistes que hi ha a l'àrea metropolitana. El resultat final ha estat ajustat, però clar: 2.508 vots a favor d'acabar amb la vaga i 2.177 a favor de continuar-la.
Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi
Els taxistes tornaran a la feina aquest dijous a les sis del matí i trauran els cotxes que des de divendres passat obstrueixen la Gran Via de Barcelona. “Volem creure l’administració i els donem un vot de confiança. Entenem que la Generalitat en serà conscient”, va dir Patxi Sesma, del comitè de vaga, un cop es van fer públics els resultats de la votació.
Durant el dia res no feia preveure aquest resultat: els intents de la Generalitat –a través del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet– i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, per convèncer el sector de desistir de les protestes no van aconseguir rebaixar ahir la tensió. El col·lectiu es va mostrar fortament dividit entre els que no volen aguantar més dies sense facturar i troben raonable l’oferta de l’AMB i el Govern d’allargar el temps de precontractació de les VTC fins a una hora, i els que simplement ho consideren “una presa de pèl”.
La fractura és tan gran que la sisena jornada consecutiva de vaga indefinida va començar amb la dimissió en el comitè de vaga d’una de les cares més visibles d’aquesta protesta. El portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez, va anunciar que plegava a mitja assemblea i en calent, cosa que va sorprendre el mateix col·lectiu. Poques hores després Álvarez n’explicava els motius en una carta en què es va mostrar especialment crític amb el sector. Va dir que no podia defensar els actes que havia vist aquests últims dies, però que “seguirà defensant” el taxi. Dimarts, en un missatge a tots els seus companys, el portaveu d’Élite es va decantar per posar fi a la vaga i acceptar les condicions del decret, que la Generalitat pretén aprovar sigui quina sigui la decisió del sector. En el seu comiat, Álvarez va assegurar que no té “cap dubte” que si el taxi manté la protesta “anirà cap a l’abisme”.
“Tots en volem sempre més, però ningú té el que tenim a Catalunya –va insistir–. Si en una setmana voleu guanyar una guerra contra un càncer que va començar fa nou anys, esteu equivocats, tot i que jo no soc Nostradamus”, va afegir. Sense Álvarez, el comitè de vaga es va refer ahir després d’alguns moments de confusió. El dirigent d’Élite Taxi va deixar clar que continuarà sent el portaveu de la seva organització, que va mantenir un dels seus membres –Patxi Sesma– en el comitè de vaga.
Consens entre Colau i Calvet
Els taxistes van votar després de saber que l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, també avala la proposta de Calvet. De la mateixa manera que divendres va criticar el decret de la Generalitat, ahir els recels van passar a ser agraïments per l’esforç fet en els últims dies de negociacions. “Tenim un acord que compartim entre administracions”, va subratllar Colau. A més, va insistir que l’oferta de Territori habilitarà les administracions locals i supramunicipals com l’AMB perquè puguin ampliar aquest temps mínim, i va afegir que el nou reglament es podria aprovar de manera definitiva al ple de març i que al febrer se’n farà l’aprovació inicial.
També va deixar clar que la proposta de decret llei dona “cobertura legal” a la normativa que es va impulsar fa més d’un any des de l’AMB i que va quedar suspesa als tribunals per manca de competències en la matèria. Aquesta és la norma municipal coneguda com a 'llei Colau' entre els taxistes, un reglament que exigia una llicència metropolitana extra als VTC, que es va convertir en l’últim escull del sector per aconseguir limitar Uber i Cabify a l’àrea metropolitana. Sobre l’amenaça de les plataformes de marxar de Barcelona, l’alcaldessa va convidar-les a quedar-se “sempre que no especulin ni vulnerin drets fonamentals i compleixin les regles del joc”. Colau va declinar valorar la dimissió del fins ara portaveu del comitè de vaga del taxi, Tito Álvarez.
Tot i l’entesa entre l’AMB i Territori, l’Autoritat Catalana de la Competència (Acco) va endurir ahir les seves crítiques al decret sobre les VTC. L’organisme considera que limita la competència de manera artificial i que genera “ineficiències injustificades que perjudiquen els usuaris”. Per aquest motiu creu que la nova regulació podrà ser impugnada. Precisament, aquesta és la gran por d’alguns dels taxistes que ahir a la tarda encara dubtaven què votar. Després que la justícia catalana suspengués de manera cautelar l’anterior normativa municipal, el sector vol la certesa que això no tornarà a passar.
El posicionament de l’Acco incideix en la divisió que hi ha dins del Govern respecte al conflicte entre taxis i VTC. L’Acco està liderada per una persona d’Esquerra Republicana, Marcel Coderch, que ha sigut nomenat pel departament d’Economia, que està en mans d’aquest partit. Tal com va explicar l’ARA, els plantejaments de l’Acco són els mateixos que els d’Economia.
Amb tot, si els taxistes posen fi a la vaga amb la seva votació, el conflicte entre taxi i VTC sortirà per ara de l’esfera política i tornarà, un cop més, a dirimir-se als tribunals.
ELS PROTAGONISTES
Damià Calvet, conseller de Territori
El conseller va afirmar ahir que no tornarà a modificar el decret que va pactar dilluns amb els taxistes. “Dimarts s’aprova el decret, diguin el que diguin els taxistes”, va dir a RAC1. Calvet també va mantenir que no ha cedit al xantatge “ni dels uns ni dels altres”
Ada Colau, alcaldessa de Barcelona
“Ningú entendria que els taxistes continuessin amb la vaga”, va dir Colau sobre la possibilitat que el sector mantingui les aturades. A més, va agrair l’esforç del govern català per trobar una solució i va celebrar que s’hagi arribat a “un acord que compartim entre administracions”
Alberto ‘Tito’ Álvarez, portaveu d'Élite Taxi
Álvarez va defensar que es desconvoqués la vaga, perquè “ningú té el que tenim a Catalunya” amb el nou decret. Però va dimitir com a portaveu del comitè de vaga al considerar que l’acord a què va arribar amb la Generalitat estava sent qüestionat
Juan de Antonio, fundador de Cabify
Segons De Antonio, el 96% dels serveis de Cabify són per recollir persones immediatament, i haver d’esperar 15 minuts suposaria acabar amb el seu negoci a Barcelona, on Cabify té 2.000 conductors. L’empresa va rectificar l’anunci fet dimarts que abandonaria la ciutat, però va advertir que el decret del Govern comportaria l’”expulsió” dels VTC